Blog Laura Ciuhu

Multumesc din suflet celor de la publicatia Jurnal Bihorean, pentru increderea pe care mi-au acordat-o, invitandu-ma sa vorbesc, in cadrul unui amplu interviu, despre ce inseamna sa fii antreprenor in Romania! Interviul a aparut in editia din 13 august a acestei publicatii si il puteti citi si aici.

In aprilie 2018 a fost premiata, la Belgrad, cu titlul Dama Godine 2018 - Lady of the Year 2018. Astfel, i-a fost recunoscuta capacitatea de a dezvolta proiecte solide, pe termen lung, si abilitatea de a inova constant.
Antreprenorul Laura Ciuhu, director editorial Business Woman, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Patronatului Roman, a vorbit, cu prilejul unei vizite la Oradea, despre ce inseama sa fii antreprenor in domenii variate: de la sanatate, la energii regenerabile.


Jurnal Bihorean: Ce faceti la Oradea? Aveti un proiect pentru oras?
Laura Ciuhu: Sunt aici pentru a afla pozitia autoritatilor locale, sprijinul pe care il acorda pentru a identifica forta de munca calificata pentru viitoare investitii, pentru a afla daca exista forta de munca necesara pentru punerea in executie a investitiilor care urmeaza sa se faca in Oradea, in domeniul textil.

Ati identificat asemenea programe?

L.C: Exista cateva programe, dar din discutiile pe care le-am avut reiese ca tinerii nu reusesc sa duca la bun sfarsit programele in care intra, adica rata de finalizare este sub asteptari, din pacate, dar nu ne-am descurajat. Impreuna cu investitorul cu care am fost, am spus ca vom pune la dispozitie unitati din fabrica, pentru a colabora cu administratia locala si pentru a incerca si noi sa popularizam acest program si pentru a da o sansa tinerilor care doresc sa mearga in aceasta directie.
Eu am venit in calitate de consultant al mai multor investitori care doresc sa-si extinda capacitatile de productie. Una dintre optiunile lor de a-si dezvolta aceste capacitati de productie ar fi zona Oradea. Am vrut sa vedem care este sprijinul administratiei locale in demersul de a gasi forta de munca calificata si ce programe dezvolta in domeniul invatamantului dual.

Invatamantul dual, chiar daca e unul atractiv, nu pare sa-i convinga pe copii si pe parinti sa urmeze acest parcurs.
L.C.: Am aflat ca exista programul, clase pe diverse meserii, dar pe industria textila nu exista decat trei cereri. Dezamagitor pentru noi, mediul privat, dar nu avem ce face, asta este, mergem mai departe.

Aveti un tablou care sa descrie ce s-a intamplat cu forta de munca calificata care exista in Oradea, un oras cu traditie in domeniul textil?
L.C.: Exista o traditie acum 15 ani pe o medie de varsta de 45 de ani, poate chiar mai mare 50 de ani, oamenii au iesit la pensie si nu au mai fost crescute generatii pe acest domeniu al textilelor, desi Romania la nivel international este cunoscuta pentru traditia in domeniu si profesionalismul pe care romanii l-au avut inainte de revolutie si dupa revolutie si eu chiar cred ca exista o mare oportunitate pentru Romania de a debloca acest domeniu textil pentru ca la nivel international suntem recunoscuti si exista o atractivitate pentru piata din Romania in contextul in care brandurile internationale isi muta productia din Bangladesh, China, in Europa de Est. Eu cred ca suntem pe un trend de crestere a atractivitatii Romaniei in domeniul textil.

De ani buni Oradea figureaza la coada clasamentelor in ceea ce priveste salariile. E acest un argument pentru care investitorii aleg Oradea?
L.C.: Nu cunosc acest aspect, probabil ca nu exista forta de munca calificata si fiindca oamenii au plecat in strainatate. In acelasi timp insa, eu sunt om de afaceri si politica mea salariala e in functie de rezultatele pe care mi le aduce fiecare salariat. Adica, daca sunt salarii mici, productivitatea este scazuta si de aceea bugetele managerilor pentru forta de munca nu permit o crestere.

Puteti sa ne dezvaluiti identitatea oamenilor de afaceri interesati de industria textila din Oradea? Din culise, am aflat ca este un proiect de 5 milioane de euro.
L.C.: Pot doar sa spun ca este o firma romano-germana, nu pot sa spun mai mult, fiindca inca nu am luat nicio decizie.

Cunoasteti piata din Germania...
L.C.: Am o legatura profunda cu poporul german, imi place limba germana... Impreuna cu cei de la UNPR, unde sunt vicepresedinte, am reusit sa semnam un protocol de colaborare cu cea mai importanta organizatie patronala din Germania. Impreuna cu UNPR incercam sa ajutam companii din Romania sa ajunga pe piata din Germania prin organizarea de evenimente be to be. Chiar am avut un astfel de eveniment in acest an la Berlin, a fost un eveniment pilot pe industria textila, pe care vrem sa-l dezvoltam acum pe domeniul IT. Si speram noi ca anul viitor vom continua si cu alte domenii in care Romania este competitiva.

Pana atunci, in plan personal, dumneavoastra sunteti prezenta pe piata din Marea Britanie.
L.C.: Exista un brand - Lara Wear - pe care l-am creat. E un brand de tricotaje pentru care noi producem la Onesti, iar marfa o distribuim, momentan, la Londra pana sa dezvoltam acest brand si la nivel national. Am preferat sa crestem acest brand la Londra, fiindca momentan romanii se uita mai mult la brand decat la calitate. Am preferat sa dezvoltam acest brand pe pietele internationale, mai intai, dupa care sa venim si in Romania. In Europa de Vest, din ceea ce am observat eu, consumatorul final in ceea ce priveste imbracamintea este mult mai atent la calitate si la design decat la brand. Aceasta in conditiile in care trendul este acela de a avea o viata sanatoasa, atat in ceea ce priveste hrana, cat si imbracamintea, fiindca degeaba mananci sanatos si faci sport, in ideea de a preveni anumite boli, daca nu porti pe tine niste haine din fibre naturale, ci din fibre sintetice care dauneaza foarte mult sanatatii.

Afirmati la un moment dat: „Pot spune chiar ca succesul meu in business si in antreprenoriat se datoreaza, in mare parte, a fost si este marcat de modul in care imi compun tinuta vestimentara”. Vreti sa detailati? Vreau sa mentionez ca, totodata, nu sunteti adepta sintagmei conform careia haina il face pe om.
L.C.: Da, eu sunt o persoana care crede ca totul in jurul nostru se intampla in functie de energia pe care o emanam. Si daca e sa-mi examinez personajul profesional, pot sa spun ca rezultatul pe care l-am avut a fost in functie de energia pe care am pus-o in miscare datorita starii mele dintr-un anume moment si atunci de fiecare data cand plec dimineata de-acasa ma gandesc care sunt evenimentele din ziua respectiva si incerc sa-mi adaptez tinuta vestimentara in functie de energia pe care trebuie sa o eman. Si chiar cred cu tarie ca hainele influenteaza pe parcursul unei zile starea si implicit rezultatele pe care le ai zi de zi.

Aveti experienta in domeniul consultantei pentru dezvoltarea de proiecte pe fonduri nerambursabile. De ce acest capitol ramane mereu unul la care Romania nu si-a facut temele?
L.C.: Suntem cu temele nefacute din perspectiva absorbtiei, dar lucrurile nu sunt prezentate in mass-media asa cum trebuie, din perspectiva mea, in sensul ca in domeniul privat este o alocare a fondurilor europene nerambursabile sub limita a ceea ce ar putea piata sa absoarba. Exista programe unde la nivel de concurenta sunt 10 proiecte pe loc, in timp ce pe programe unde accesibilitatea e limitata numai pentru autoritatile publice si locale nu exista proiecte. Adica in zona privata exista proiecte si nu exista bani, in zona publica exista bani si nu exista proiecte. Mi-am pus si eu intrebarea de ce alocarile nu sunt in functie de nevoi si necesitati. Dar nu am reusit sa-mi dau un raspuns pana in momentul de fata. Cred ca politicile publice ar trebui sa fie regandite, astfel incat sa fie luate in calcul prioritatile acestei tari, pentru ca pana la urma avem nevoie de rezultate imediate si ca sa iesim din criza care exista la momentul de fata, din punct de vedere economic. Cel mai important este sa cream acele sisteme si mecanisme prin care sa resuscitam zona de productie a Romaniei. Si pe langa faptul ca trebuie sa resuscitam zona de productie din punct de vedere al tehnologiei, al fortei de munca, trebuie sa activam strategia de export a Romaniei, sa o aliniem la noile tendinte internationale. Romania nu are alte sanse decat sa-si activeze canalele de vanzare prin care sa se activeze producatorii romani. Acesta cred ca ar trebui sa fie startul intr-o noua directie, care sa vizeze dezvoltarea economica a Romaniei.

Cum reusiti sa faceti performanta in atatea domenii diferite? Cum arata o zi din viata dumneavoastra?
L.C.: Sunt o persoana foarte organizata, incerc sa-mi organizez timpul in functie de prioritati. Am un mare noroc ca am langa mine o echipa profesionista, pe care am format-o in ani de munca si pe care ma bazez foarte, foarte mult. Dar secretul vine din propria reteta, care ma ajuta sa fiu incarcata din punct de vedere energetic si sa pot sa daruiesc si celorlati pentru ca, din punctul meu de vedere, un antreprenor nu face altceva decat creaza niste procese, gaseste si formeaza niste oameni, creaza o echipa si dupa aceea daruieste in fiecare zi energie, astfel incat procesele si echipa sa poata fi puse in miscare. Si pentru ca sa poata darui energie, un antreprenor trebuie sa fie in echilibru atat mental, cat si fizic, iar eu incerc, atat cat se poate, in fiecare zi, sa-mi realizez acest echilibru intre fizic si mental.

Cum reusiti sa va gasiti echilibrul?
L.C.: In primul rand, ma bucur de lucrurile simple. Mie imi place dimineata sa-mi iau micul dejun consistent in ceea ce inseamna vitaminele, astfel incat sa imi dea o energie foarte buna de dimineata, ma duc de 3-4 ori pe saptamana, pe cat posibil, la sala de sport si aceasta ma ajuta foarte, foarte mult. Investesc in aceste lucruri pentru ca imi dau o stare care ma ajuta sa fac fata provocarilor si trairilor de zi cu zi, pentru ca un antreprenor este un om care are trairi foarte puternice atat pozitive, cat si negative. De aceea, nu orice poate sa fie antreprenor, pentru ca numai daca iti gestionezi foarte bine emotiile atat pozitive, cat si negative, poti sa faci fata in acest domeniu. Ceea ce nu e deloc usor. De felul in care tu activezi zi de zi depinde afacerea ta si implicit viata profesionala a mai multor oameni care la un moment dat devin si responsabilitatea ta.
Sunt actionara in mai multe companii, pe care le-am creat si apoi mi-am vandut partile sociale, pentru ca eu cred ca aceasta e menirea mea pe acest pamant, sa creez proiecte. Aceasta apropo de ce spunea Mark Twain: cea mai importanta pentru un om este ziua in care s-a nascut si ziua in care si-a dat seama de ce s-a nascut. Aceasta cred ca e menirea mea profesionala: sa creez proiecte si sa incerc sa generez prosperitate pentru oamenii din jurul meu. De aceea am creat proiecte in mai multe domenii, si nu m-am oprit aici, am ambitii mari pentru viitor. Dupa ce creez aceste proiecte vand partile sociale la unele companii catre managerii pe care eu ii aleg si pe care eu ii cresc odata cu mine, tocmai pentru a castiga timp ca eu sa dezvoltam noi proiecte. Imi place foarte mult sa am asa un vis pe care sa-l transform in viziune si apoi in realitate. Aceasta este cel mai important pentru mine, menirea mea si mi-as dori foarte mult ca fiecare om sa traiasca emotiile pe care eu le traiesc atunci cand vad ca am avut un vis care s-a transformat in realitate. Cred ca atunci cand esti antreprenor e important sa nu alergi dupa bani, ci dupa emotiile pe care ti le da aceasta activitate de antreprenoriat.

Care e visul dumneavoastra in acest moment?
L.C.: Visul meu e sa fiu intr-un echilibru. Si acest echilibru nu imi este dat de cati bani am, cate afaceri am, ci de faptul ca imi place in fiecare zi sa ma trezesc si sa ajung acasa seara la fel de sanatoasa si in acest interval de timp sa fac in mare parte lucruri care imi plac, care imi creaza emotii si pe mine ma implinesc. Catre asta tind. Emotiile reprezinta cel mai important lucru pentru mine si cred ca Dumnezeu de aceea a facut sa fiu antreprenor, iar activitatea antreprenoriala creaza cele mai puternice emotii pentru un om din perspectiva mea.

Cum percepeti probabilitatea unei amnistii fiscale?

L.C.: Pentru cei care au avut un comportament fiscal ireprosabil, evident ca nu este in regula, pe de alta parte, daca vrem sa resuscitam economia, sa corectam lucrurile care nu s-au intamplat in regula din punct de vedere fiscal in ultimii ani, e necesara. Oamenii de afaceri au fost „terorizati” de organele fiscale, considerandu-se ca daca ai mai multe afaceri - si asta am trait-o pe propria piele - sigur ai ceva ilegal, sigur nu este in regula. In loc sa fi felicitat ca ai mai multe afaceri, ca ai initiativa, ca generezi prosperitate prin ceea ce faci tu, esti privit ca infractor pe principiul ca sigur sunt niste operatiuni fictive intre companii. Personal, sunt pentru amnistia fiscala pentru ca multi antreprenori cre au avut greutati, nu au putut o perioada sa-si plateasca darile catre stat, dar dupa aceasta perioada au platit, au fost blocati sa mai genereze idei, sa mai genereze alti bani pentru ca li s-au blocat conturile. Si nu e corect ca atunci cand cineva are datorii la stat, primul lucru e sa ii blochezi conturile, sa il pui in imposibilitatea de a-si desfasura activitatea si evident in imposibilitatea de a-ti plati. In Germania, de exemplu, ti se aduc la cunostinta datoriile, esti trimis acasa sa isi analizezii afacerea, sa spui termenele la care vei plati. Iti asumi niste lucruri si aceasta mi se pare o abordare corecta. Noi trebuie sa avem mare grija de antreprenorii romani fiindca sunt din ce in ce mai putini si generatii noi de antreprenori nu am mai vazut. Eu am o activitate de mentorat in care ajut tineri sa porneasca pe acest drum, dar am simtit ca nu mai exista o atractivitate de a porni pe acest drum si totul se intampla datoriita modului in care sunt priviti antreprenori, de cum sunt tratati in mass-media, de faptul ca nu au suport pentru a-si pune in aplicare ideile pe care le au.

Referitor la mentorat ati spus ceva care mi-a placut foarte mult: „O lumanare nu pierde nimic daca aprinde o alta lumanare." Va ganditi ca intr-o zi sa aprindeti lumanari la Oradea?
L.C.: Ceea ce sunt eu azi sunt datorita oamenilor pe care i-am intalnit, care mi-au aratat drumul pe care sa merg atunci cand nu stiam pe ce drum sa merg si nu numai ca mi-au aratat acest drum, m-au si sustinut. Mi se pare ca e o datorie a mea de a transmite mai departe ceea ce am primit eu, celor care vin la mine si imi prezinta idei de afaceri le arat drumul pe care trebuie sa mearga, incerc sa-i ajut financiar pentru ca realizez ca daca nu vor fi noi generatii de antreprenori de succes, mai devreme sau mai tarziu, tara noastra nu va fi intr-o situatie foarte confortabila.

Interviu publicat in Jurnal Bihorean, editia din 13 august 2018.





In 15 ani de activitate antreprenoriala am invatat ca nu exista nu pot si nu stiu, am invatat importanta identificarii partenerilor potriviti si a consolidarii echipei, sa castig si sa pierd, dar si ca este esential sa aduci mereu ceva nou, sa inovezi si sa privesti cu realism piata si oportunitatile pe care ti le ofera aceasta.

Pe 24 aprilie 2018, am fost premiata, la Belgrad, cu titlul Dama Godine 2018 (Lady of the Year 2018). Multumesc celor care au avut incredere in mine si ma inclin in fata oamenilor importanti care mi-au impactat viata intr-un mod pe care niciodata nu l-am visat (stiu ei care sunt), dar si in fata echipei mele, fara de care cu siguranta nu as fi putut ajunge aici. Va multumesc tuturor.

Dim lights




Joi, 25 Mai 2017 11:15

Respect

In relatiile profesionale, procesul de sedimentare a sentimentului de respect este unul la vedere: persoana care poseda cunostinte profesionale potentate de calitati personale impune respect; este un proces care face apel la ratiune, derulandu-se pe baza unor constatari faptice si in urma unor analize rationale. In relatiile private, cele traditional cunoscute ca bazandu-se pe sentimentul de dragoste, de iubire, asa ceva nu este posibil – cel putin in faza initiala, cand valvataia iubirii orbeste ratiunea; cert este ca, in aceasta faza, reactia instinctiva este mai puternica decat ratiunea, in fata careia se impune. Abia dupa ce parjoleste sufletul cum se zice prin popor – iubirea face loc recunoasterii calitatilor personale pe care partenerul incepe sa le desluseasca prin perdeaua de fum care incepe sa se imprastie si sa le aprecieze. In final, aprecierea se transforma in RESPECT.
Dintr-o asemenea perspectiva, as putea spune ca respectul in relatiile private este reziduul iubirii, este esenta distilata a acesteia, rezultatul unei decantari in timp care ofera ratiunii elementele cu care sa opereze: daca acestea sunt pozitive, vor impune in mod inevitabil RESPECT.
Aceasta este explicatia pentru care femeile – mai mult decat o fac barbatii – cauta relatii stabile, de durata: ele sunt constiente ca acest proces are nevoie de timp pentru a parcurge drumul de la focul unei torte arzand la intensitate maxima catre analiza la rece a ceea ce ramane in urma valvatailor initiale.
FEMEIA – prin acel al 6-lea simt, specific ei, stie ca poseda o calitate care nu trebuie dovedita, ci doar descoperita, si anume, prin structura sa sufleteasca, rezultata din particularizarea naturii umane la genul feminin, femeia este programata sa-l readuca cu picioarele pe pamant pe barbat (care – prin aceeasi vointa a Creatorului – a fost programat sa se avante in vazduh).
Dintr-o perspectiva similara este abordata aceasta idee si in filozofia politica a lui Alexis de Tocqueville, in brilianta sa lucrare, Democracy in America. Studiind fundatia democratiei in comunitatile americane, el concluzioneaza ca stabilitatea acestora se datoreaza echilibrului indus in familie de catre natura femeii; daca la acest dat, fiecare femeie in parte lucreaza pentru a-si adauga cat mai multe merite personale, respectul nu o poate ocoli. Fiecare noua calitate adaugata prin dezvoltare personala constituie un motiv de a impune respect, atat partenerilor privati, cat si celor din domeniul de activitate profesionala.
Pentru noi, femeile de afaceri, respectul in relatiile profesionale reprezinta o provocare, tocmai pentru ca implica o cerinta cu tripla valenta: inspre proprii angajati, catre partenerii de afaceri si pentru clientii nostri.
Cuvantul care descrie cel mai fidel succesul respectului fata de proprii angajati este loialitate. Ideal ar fi sa reusim sa ne fondam relatiile profesionale in cadrul afacerii noastre pe acest sentiment, nu doar pe vertical in relatia angajator-angajat – ci si pe orizontala, intre angajatii nostri, pentru ca, asa cum am mai aratat si in alte ocazii, multi profesionisti petrec mai mult timp la serviciu decat acasa si de aceea calitatea relatiilor in interiorul companiei trebuie sa-i faca sa se simta intr-adevar ca in familie.
Succesul in relatiile cu clientii nostri trebuie sa se materializeze in fidelitatea acestora. Spre deosebire de activitatea precedenta – pe care o desfasuram in interiorul firmei noastre – aceasta presupune o orientare inspre exterior, avand drept suport activitatea de marketing; de aceea, este important sa alegem cu grija pe mana cui incredintam reputatia companiei noastre.
Cea de-a treia directie in care respectul joaca un rol hotarator in succesul afacerii noastre este reprezentata de parteneriatele pe care le stabilim in diverse ocazii; si aici exista un cuvant definitoriu al rezultatului obtinut prin respect, si anume colaborare. De calitatea colaboratorilor depinde – intr-o mare masura – succesul nostru.
Reiterand ideea de la care am plecat in scrierea acestui articol, RESPECTUL reprezinta fundatia relatiilor interumane, care nu poate fi construita decat in timp, printr-o atitudine concretizata in actiuni. In toate cele 3 plus ipostaze in care actionam – deci nu doar in calitate de femei de afaceri – este imperios necesar sa dovedim celorlalti ca pozitia noastra nu este una de superioritate, ci de intelegere a nevoilor lor; si asta pentru ca oamenii pot indura lipsuri de tot felul – frigul, foamea, oboseala – dar, aproape fara exceptie, nu suporta aroganta si lipsa de respect, care aduc atingere propriei lor demnitati.
De aceea, as incheia concluzionand intr-o nota in concordanta cu perioada care urmeaza, cea a sfintelor sarbatori de Paste: RESPECTUL presupune SMERENIE.

Articol publicat in Business Woman Magazine - 15 aprilie 2017 - 15 mai 2017.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Invitatia in emisiunea Sub lupa mi-a dat prilejul, din nou, sa vorbesc despre antreprenoriat in general si despre mediul de afaceri romanesc in special, despre femeile de afaceri si despre femeile antreprenor, precum si despre drumul meu de pana acum si despre cum vad eu calea spre succes. Ii multumesc, cu aceasta ocazie, doamnei Loredana Maracine pentru invitatia in aceasta emisiune.
Discutia s-a desfasurat pornindu-se de la intrebarea daca oricine poate fi, poate deveni antreprenor. Parerea mea, pe care o cunoasteti si pe care am exprimat-o si in aceasta emisiune, este ca nu oricine poate fi un bun antreprenor. Eu consider ca trebuie sa te nasti cu anumite calitati, pe care sa ti le dezvolti ulterior. Trebuie sa fii un lider innascut si sa ai talent in alegerea resurselor umane. In plus, ca sa devii un antreprenor de succes, eu cred ca trebuie sa stii sa iti gestionezi nu doar succesul, ci si... esecurile, sa stii sa iti pastrezi entuziasmul chiar si atunci cand intampini probleme in activitatea ta.
De asemenea, ma bucur ca am putut relata, inca o data, in aceasta emisiune, modul in care am ajuns eu sa investesc in mai multe afaceri din sectoare diferite. Practic, pot spune ca piata si... viata m-au determinat sa initiez aceste business-uri. Iar domeniile de activitate nu sunt alese deloc intamplator: contabilitate, consultanta pentru obtinerea de fonduri europene, instalatii, energie verde si, cel mai recent de pe lista (dar nu si cel din urma!), productia de confectii si tricotaje.

Puteti urmari emisiunea Sub lupa aici.

Dim lights




Doresc sa ii multumesc lui Cornel Darvasan pentru ca a tinut sa ma aiba ca invitat in emisiunea Stirea cea buna, pe care o realizeaza pe A7TV.ro.
Aceasta invitatie mi-a dat ocazia sa vorbesc, din nou, despre business si excelenta, despre ambitie si succes. Am avut ocazia sa imi expun ideile proprii si experientele prin care am ajuns la niste concluzii referitoare la zona de business.
Ma bucur ca am putut prezenta in aceasta emisiune si cea mai recenta activitate in care m-am implicat, si anume conceptul Lara Wear. Este un business ambitios, iar tinta noastra este sa devenim unul dintre cei mai mari producatori din industria confectiilor si tricotajelor din Estul Europei. Nu am ales intamplator acest domeniu, chiar daca el este nou pentru mine. Romania are o indelungata traditie in industria textila. In plus, eu considera ca modul in care te prezinti in societate, imaginea pe care o ai printre partenerii tai de business este esentiala in a dobandi succesul. Desigur, elementul principal al acestei imagini pe care ti-o creezi este vestimentatia. Pot spune chiar ca succesul meu in business si in antreprenoriat se datoreaza, in mare parte, a fost si este marcat de modul in care imi compun tinuta vestimentara.
De asemenea, aceasta emisiune-interviu a fost o ocazie potrivita sa vorbesc despre realizarile mele profesionale de pana acum, precum si despre locul din care si modul in care am pornit in viata, despre lucrurile care ma definesc si care imi dau energia necesara pentru a merge mai departe pe calea antreprenoriatului, de a construi mai departe, de a atinge noi si noi obiective ambitioase.

Puteti urmari emisiunea Stirea cea buna – Business si excelenta aici, precum si pe A7TV.ro.

Dim lights




Pagina 1 din 15
Te afli aici: >