Blog Laura Ciuhu

Luni, 18 Noiembrie 2013 19:14

Esti LIDER?... sau (doar) "SEF"?!

Incerc o dihotomie care ar putea parea oarecum fortata, daca nu chiar redundanta, intrucat in acceptiunea populara a fi sef inseamna a conduce; adica – printr-o preluare mot a mot ceva mai recenta din engleza – si a fi lider… sau viceversa.
Exista, insa, din ce in ce mai multi intreprinzatori care au realizat ca abordarea diferita a celor doua posturi – nu doar prin prisma mentalitatii, dar si a modului de actiune si a pozitionarii in relatiile cu ceilalti – se materializeaza in practica printr-o enorma diferenta, rezultatele fiind o consecinta logica a acestei abordari.
In ce consta diferenta esentiala intre postura de sef si cea de lider? Cea dintai este conferita de o functie oficiala, impusa si indusa in constiinta subordonatilor printr-o ierarhie prestabilita; cea de-a doua este una morala, oferita in mod tacit celui perceput de catre cei care-l inconjoara drept posesor al unor repere morale superioare, absolut indispensabile convietuirii lor. Cea dintai este la vedere, palpabila si uman magulitoare, dar tocmai de aceea, inselatoare; pentru ca este temporara, intamplatoare si impusa de o vointa exterioara grupului sau organizatiei pe care respectivul ar trebui sa o conduca. Cea de-a doua nu este vizibila si nici simbolizata de vreun anumit scaun ori de insemne exterioare, dar deloc intamplatoare deoarece este acceptata de bunavoie, prin propria noastra judecata asupra unor merite personale ale celui pe care il consideram superior noua; este una castigata si nu primita cadou (prin subiectivismul unui superior ierarhic), liderul fiind puternic prin el insusi si nu prin autoritatea functiei in care a fost uns. Si nu in ultimul rand, in timp ce liderul priveste catre cei de jos cand isi formuleaza obiectivele si-si planifica actiunile, seful priveste in sus pentru inspiratie divina, fiind convins ca trebuie – inainte de toate – sa fie pe placul celui care l-a propulsat in pozitia respectiva.
In concluzie, seful este forma, in vreme ce liderul reprezinta fondul; iar fondul confera formei acea plus valoare fara de care seful ar ramane un simplu paznic cu megafon. Pozitia de conducere reprezinta un piedestal si, in acelasi timp, un amplificator al calitatilor personale. Astfel, reliefarea calitatilor pozitive ale unui adevarat lider aflat intr-o functie oficiala il va ridica, in aceeasi masura in care o amplificare a trasaturilor negative il va cobori pe unul care si-a dorit toata viata sa ajunga sef, dar a carui preocupare nu a fost sa-si dezvolte personalitatea, ci doar sa traga sfori.
In contextul relatiilor informale, liderul este o calauza liber acceptata, un conducator moral care isi castiga pozitia prin respectul pe care-l impune celor din jur; tocmai aceste caracteristici confera posturii de lider durabilitate. Desi seful se bucura de autoritatea oficiala, el va esua in cazul in care nu-si va dubla aceasta autoritate cu una morala, obtinuta prin si bazata pe respectul celor pe care-i comanda; indiferent cat de impresionanta ar fi pozitia detinuta, sfarsitul va fi acelasi.
Orice echipa, orice grup, organizatie sau comunitate se lasa conduse de bunavoie de un lider, increderea celor care-l urmeaza izvorand in mod logic din respectul pe care acestia i-l poarta; cu alte cuvinte, liderul nu are nevoie de o ierarhie organizationala care sa-l impuna de sus in jos, ci se bazeaza pe autoritatea emanata din principiile morale pe care le practica si pe care cei din jurul sau le percep drept faruri calauzitoare. Prin contrast, seful incearca sa se impuna prin inflexibilitate si, eventual – neintelegand de ce subordonatii lui nu inteleg ce vrea el – prin masuri coercitive; drept urmare, pozitia lui este fragila, iar rezultatele cu mult sub potentialul existent in resursele umane aflate la dispozitia sa.
Din particularitatile specifice fiecarei posturi mentionate mai sus rezulta si respectivele diferente in stilul de conducere: seful se teme sa delege atributiuni, avand sentimentul ca fara ochiul sau vigilent lucrurile nu se pot rezolva. Prin contrast, liderul raspunde cu incredere la incredere si deleaga responsabilitati. In timp ce primul ramane captiv si se afunda in tot mai multe detalii, cel de-al doilea are timpul si orizontul necesare implicarii in noi activitati; in consecinta, organizatia pe care o conduce va continua sa se dezvolte.
In plus, prin delegare si o atenta monitorizare – pentru a se asigura ca acest mod de actiune se propaga pana la nivelurile cele mai de jos – liderul stimuleaza si intareste baza organizatiei; pentru ca, fara sustinerea unei baze puternice, nici un lider nu are taria necesara indeplinirii proiectelor propuse, oricat de dotat ar fi ori s-ar considera a fi.
Si nu in ultimul rand, acordandu-le incredere celor pe care-i conduce, liderul realizeaza cateva lucruri esentiale:
1. mobilizare prin stimulare;
2. intarirea sentimentului de apartenenta; acesta materializandu-se – in final – prin loialitate crescuta, deci stabilitate si continuitate a organizatiei;
3. responsabilizare, care contribuie la sentimentul de solidaritate; iar acest impreuna la bine si la rau reprezinta fundatia unei organizatii puternice.
Privit in oglinda, unui business i se aplica exact aceleasi principii, cu singura diferenta ca intreprinzatorul care se considera sef inlocuieste autoritatea oficiala care l-ar fi impus intr-o alta organizatie cu puterea sa financiara in propria afacere; suportul exterior cu unul interior, la propria dispozitie. Aceasta rocada nu schimba cu nimic sensul si, mai ales, rezultatul ecuatiei: intreprinzatorul care gandeste si actioneaza in postura de sef – convins si ca beneficiaza de libertate de actiune maxima, nelimitata de vreun sef ierarhic – va esua, in timp ce un lider adevarat se va bucura de succes.
Celor care nu au facut-o de teama sa nu esueze, dar si celor care au incercat si n-au reusit, le pun la dispozitie cateva expresii cu care sa deschida sufletul oamenilor al caror lider doresc sa fie:
1. Te rog, …
2. Multumesc!
3. Am gresit, …
4. Iarta-ma!!!
5. Spune-mi, cum mi-as putea repara greseala?!...
6. …pentru ca invat de la oricine, orice, oricand!!!

Transformarea si progresul unui grup reprezinta apanajul liderului, nu al sefului.
Tu ce-ti doresti sa fii?...

Articol publicat in Business Woman Magazine - noiembrie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Miercuri, 06 Noiembrie 2013 15:45

O noua provocare: emisiunea By Lara

Noul meu proiect a prins viata! Este vorba despre emisiunea TV By Lara, a carei prima editie a fost difuzata duminica, 3 noiembrie. Invitata speciala a fost celebra realizatoare TV Andreea Marin, care a acceptat sa ne spuna povestea succesului sau.
Va invit sa urmariti saptamanal aceasta noua emisiune, pe canalul eSTRADA TV, unde va fi difuzata in fiecare duminica, de la ora 17.00. De fiecare data voi avea ca invitat in studio un om de succes, o personalitate deosebita, de valoare, din diferite domenii profesionale. Asa cum am mai spus, doresc ca, si prin aceasta initiativa, sa-i ajut mai ales pe tineri sa-si gaseasca modele de calitate care sa-i inspire cu adevarat in viata lor profesionala viitoare.
Noul canal eSTRADA TV este transmis prin retelele RCS&RDS (analoga si digitala), Romtelecom si Ines. Daca nu reusiti sa vedeti emisiunea atunci cand este difuzata, veti putea gasi inregistrarea fiecarei editii pe site-ul dedicat, www.bylara.ro.

Dim lights




Miercuri, 16 Octombrie 2013 14:50

Reteta succesului in afaceri: Echilibrul

Asemenea organismului uman, in care – pentru a functiona armonios – interiorul, in interactiunea sa cu mediul, se adapteaza in permanenta la conditiile exterioare, organismul unei afaceri trebuie creat, dezvoltat si condus asigurandu-i-se un metabolism functional in interior, in concordanta cu dinamica mediului de afaceri exterior.
De ce aceasta paralela hiperbolizanta prin umanizarea unei notiuni atat de aride precum cea de afacere? Pentru ca, pe cei neimplicati in astfel de proiecte, cuvantul afacere ii duce cu gandul imediat – si doar – la bani. In realitate, este vorba despre OAMENI! Din pacate, o parte insemnata a celor din lumea afacerilor este orbita de catre flash-ul banilor. Si tocmai aceasta deosebire de perceptie care dicteaza atitudinea si, in final, actiunea, imparte oamenii de afaceri in ultima instanta – cea a practicii care decide rezultatul – in loosers si winners.
Deci, in ce consta echilibrul in managementul unei afaceri? Simplu: in a pune pe picior de egalitate oamenii din interior cu cei din exterior, adica pe cei care creeaza si intretin afacerea cu cei carora li se adreseaza aceasta. Sau, in termeni tehnici, focalizarea managementului asupra eforturilor dedicate angajatilor (Employee Service) sa fie cel putin egala cu cea dedicata clientilor (Customer Service); ba, chiar mai mult, prima sa fie prioritara!
Care este logica unei astfel de abordari? Este pe cat de simpla pe atat de greu de adoptat, mai ales in aceasta epoca in care BANUL s-a infipt in constiinta oamenilor, devenind noua religie a post-modernismului. Regretabil si, uneori, chiar tragic, multi oameni de afaceri realizeaza eroarea acestei rataciri pe propria lor piele, prin ratarea afacerii la care s-au inhamat cu avant si optimism.
Daca in plan relational, liantul care tine impreuna cuplul format din doua persoane are la baza un sentiment oarecare, nici relatia dintre angajat si companie nu face exceptie de la aceasta regula; iar aceasta, in ciuda faptului ca nu este vorba despre persoane. Iar explicatia este foarte simpla: o companie nu este si nici nu se rezuma la o simpla cladire, ci un organism viu, prin chiar fiintele care o populeaza. Orice antreprenor trebuie sa fie convins ca in fiecare angajat trebuie dezvoltat sentimentul apartenentei la acel grup in care-si gaseste implinirea profesionala; de aici se naste loialitatea, liantul care tine impreuna afacerea si angajatii (in cazul in care Employee Service functioneaza). Prin analogie, Customer Service urmareste fidelizarea clientilor printr-o stimulare/exploatarea intereselor/nevoilor acestora.
Din aceasta dubla orientare a eforturilor care converg inspre rentabilizarea afacerii rezulta si specificul abilitatilor necesare omului de afaceri: in planul relatiei cu angajatii sai, adica in asigurarea unui Employee Service functional, antreprenorul are nevoie de o psihologie a comportamentului individual, dublata de empatie si excelenta comunicare; in relatia cu clientii sai, este suficienta o scanare a nevoilor induse acestora prin diverse tehnici de marketing si asigurarea departamentului Customer Service cu profesionisti gata sa le satisfaca aceste nevoi.
In relatiile de cuplu circula o zicala, mai mult sau mai putin acceptata de catre barbati, dar a carei intelepciune isi are radacinile in experienta de generatii: femeia te ridica, femeia te coboara…; parafrazand, am putea zice si noi, din pozitia de antreprenori – fara sa gresim – oamenii te-nalta si tot ei te doboara… Si, repet, vorbind prioritar despre angajati versus clienti, cercul benefic – nu unul vicios – incepe si se inchide intotdeauna cu primii: investim in angajatii nostri si avem grija de ei pentru ca ei, la randul lor, au grija de clientii nostri care, in final, au grija de afacerea noastra, cumparand-ne produsele si serviciile! Ei bine, care ar fi invatamantul practic extras din aceasta axioma dictata de logica naturii umane in combinatie cu realitatea specifica lumii afacerilor ?
Este vorba despre pozitionarea mentala, de abordarea conceptuala a afacerii reflectata in managementul resurselor pe care le investim in afacerea noastra. Si aceasta se concretizeaza in echilibrul pe care trebuie sa-l realizam in bugetul alocat nu doar initierii afacerii, dar si pe tot parcursul dezvoltarii acesteia. Din pacate, rolul determinant al conceptului de Employee Service in ecuatia Angajator-Angajat-Client nu capata un sens precis in mintea celor mai multi antreprenori decat cand afacerea lor incepe sa-si piarda clientela, ca urmare a calitatii scazute a produselor sau serviciilor, cauzata la randul ei de lipsa de motivare a angajatilor nemultumiti.
Desi pare evident, unii antreprenori minimalizeaza, sau chiar nu realizeaza, ca munca angajatilor slab pregatiti, neprofesionisti este contraproductiva; pentru remedierea acestei deficiente si prevenirea unor consecinte pe masura, nu avem decat doua optiuni: prima, cooptam profesionisti, incercand sa-i grefam in organismul afacerii noastre prin adaptarea la specificul ei; a doua, cooptam amatori si ii crestem. Ambele presupun investitii in resursa umana, fiecare cu riscurile ei.
In ambele variante este vorba despre acelasi Employee Service; si nu vorbim despre partea vizibila (salarii, prime, asigurari, bonusuri etc.), ci despre procedurile si modalitatile pe care le folosim pentru a ridica nivelul calitativ al angajatilor nostri; si, in plus, grija fata de nevoile lor personale. Este vorba despre un proces transformational, de durata uneori, dar care – in ultima instanta – se reflecta in profitabilitatea afacerii noastre.
Discutam despre Employee Service ca despre o reala necesitate pentru orice fel de afacere. Si, totusi, exista antreprenori care cred ca, mai intai, trebuie sa astepte sa apara profitul pentru a-si permite sa puna in aplicare strategiile de Employee Service; asa ca, mizeaza pe cealalta componenta a afacerii: Customer Service. Dar, numai zambetul larg al angajatilor din acest departament nu aduce, el singur, castigul; orice amator poate zambi atractiv, dar – conform unui principiu din matematica aplicat si in cazul nostru – zambetul este necesar, dar nu si suficient; este nevoie de un profesionist de calitate care sa transfere ca plus valoare propria sa calitate serviciilor oferite clientilor.
In acest sens, zambetul – destul de rar in Romania – trebuie insotit de unele reguli de baza de care trebuie tinut cont pentru ca eforturile de Customer Service sa se converteasca in rezultate pozitive: anticiparea nevoilor grupului de clienti tinta; luarea deciziilor in mod rapid si eficient pentru remedierea erorilor de comunicare; rezolvarea prompta a neintelegerilor, disputelor, plangerilor, nemultumirilor, care se ivesc in mod inerent; asistenta personalizata pentru clienti si potentiali clienti (produsele si serviciile fiind orientate spre satisfacerea cerintelor acestora si – in final – croite dupa tiparul nevoile lor).
Si sa nu uitam niciodata: PROFITUL apare doar cand angajatii muncesc constant la nivel maxim de performanta, fara derapaje, iar fluctuatiile de personal in companie sunt minime.
In concluzie, reteta succesului unei afaceri consta in echilibrul obtinut din orientarea catre in afara (printr-un Customer Service dedicat fidelizarii), avand in interior un spate solid (asigurat de un Employee Service generator de loialitate).
Urmati aceasta reteta cu rabdare si perseverenta si va prevad Afaceri Prospere!

Articol publicat in Business Woman Magazine - octombrie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.




In sfarsit, am bucuria sa va anunt ca un nou proiect, la care am muncit cu drag impreuna cu intreaga mea echipa, a prins contur. Este vorba de o noua divizie a companiei LPV Proiect Consult, care va activa pe piata de Property & Facility Management, o piata exigenta, dar care in Romania este inca la inceput de drum. Sub denumirea The Next Building, aceasta noua divizie a LPV Proiect Consult SRL intra din aceasta toamna pe piata dedicata serviciilor integrate de management pentru proprietari si chiriasi, oferind pe acest segment servicii de calitate oriunde in Romania.
Asetul cu care porneste la drum ii permite acum diviziei The Next Building sa se diferentieze de la bun inceput pe piata de Property & Facility Management, iar serviciile de calitate, preturile corecte si apropierea fata de clienti sunt elemente menite sa-i asigure succesul.
The Next Building ofera servicii complete de administrare a cladirilor de birouri si centrelor comerciale, consultanta in domeniul imobiliar, inspectii necesare inaintea evaluarilor, pentru finantare sau reinnoirii asigurarilor, audituri de taxe de administrare, dar si servicii complete de intretinere a cladirilor: mentenanta tehnica, servicii de paza si protectie, curatenie, facturare chirii, taxe utilitati, servicii receptie si call center, relatia cu chiriasii, dar si cu autoritatile, pentru autorizarile si avizele necesare bunei functionari. Sunt doar cateva dintre serviciile noii divizii, oferite la cele mai inalte standarde. Totul se bazeaza pe rapoarte competente si regulate realizate pe criteriile solicitate de client, iar inspectiile sunt efectuate de echipe de profesionisti, cu instrumente speciale de masurare a indicilor vizati, care pot imbunatati eficienta functionarii instalatiilor si pot scadea costurile utilitatilor, crescand in acelasi timp confortul chiriasilor. Nu mai putin importanta este consultanta oferita proprietarilor, investitorilor si chiriasilor, incluzand si un audit al taxei de administrare a cladirii, dar si serviciile oferite investitorilor straini care doresc sa se extinda in Romania si care pot beneficia de consiliere financiar-contabila si de consilierea necesara pentru alegerea sediului, furnizorilor de servicii etc. The Next Building ofera servicii personalizate, examinand cu atentie fiecare proprietate si proiect in parte, stabilind pentru fiecare cea mai buna varianta de colaborare, oferind fiecaruia o solutie optimizata special pentru el.
Deviza noastra este Changing the Way that Properties are Managed!

www.thenextbuilding.ro




Miercuri, 18 Septembrie 2013 15:00

By LARA

Desigur, acest titlu nu va spune nimic… inca. Pentru ca, deocamdata, reprezinta doar un proiect in devenire; este unul la care m-am apucat sa lucrez doar de cateva saptamani si care va prinde viata peste alte cateva.
Unde anume veti avea ocazia sa intrati in contact cu el?... pe sticla. Si ce-i cu asta?, ma veti intreba… tot nu ne spune nimic! Ei bine, pana cand ma veti vedea pe viu in aceasta emisiune TV – difuzata de nou infiintata televiziune eSTRADA TV –, va pot deconspira Motto-ul sub care se va deschide si care va guverna emisiunea mea: Nu doar INFORMATIVA, ci si FORMATIVA!.
Cititorii fideli ai editorialelor mele au ghicit deja ca noul proiect pe sticla reprezinta, de fapt, o extensie a celui actual, de pe hartie. De aceea, este simplu de anticipat ca voi continua cu informarea cititorilor mei in legatura cu tot ce le-ar putea folosi in cariera si in viata, dar si cu temele de actualitate care preocupa societatea romaneasca. In acelasi timp, prin felul in care imi voi conduce interviurile, sper sa reusesc desecretizarea acelor mecanisme si atitudini care i-au condus la succes pe invitatii mei. Caci toti cei pe care-i voi avea ca parteneri de discutii in By LARA sunt personalitati complexe, cu experienta profesionala si de viata cu adevarat inspirationale.
In felul acesta, telespectatorii care intentioneaza sa paseasca in viata de intreprinzator, dar si cei care au facut-o deja, vor beneficia de invatamintele extrase pe parcursul emisiunii mele; si indraznesc sa afirm aceasta pentru ca intregul continut, in stransa concordanta cu desfasurarea emisiunii, tinteste spre reliefarea modelelor, dar si a standardelor de referinta ale acestora.
Modelul – in sensul inteles de mine si expus cititorilor si, mai nou, telespectatorilor mei – reprezinta in sine o LECTIE din care ne inspiram, nu pe care sa o copiem si sa ne anulam astfel sansa la UNICITATE oferita prin Gratia Divina; unicitate rezultata din combinatia dintre nativ / dat si actiune individuala, oferind lumii MINUNEA DIVERSITATII. Invatand si inspirandu-ne pentru propria evolutie, ne exercitam atat VOINTA DE ACTIUNE data de Divinitate, cat si LIBERTATEA DE EXPRIMARE castigate in democratie.
In proiectul gandit pentru TV intentionez sa raman consecventa cu misiunea asumata in BUSINESS WOMAN Magazine; iar pentru a fi mai clara: nu promovez NOTORIETATE, ci CALITATE, acordandu-i celei din urma – fie ea daruita din nastere, fie dobandita prin eforturi personale – o sansa la afirmare si succes.
Mai mult decat atat, toti stim din proprie experienta – inca de pe vremea copilariei – ca mai intai ne imaginam existenta stabilindu-ne o tinta formata din anumite repere, mai mult sau mai putin conventionale si apoi, actionam in vederea intrarii in pielea unui anume personaj, real ori doar imaginar; bineinteles, cu asteptarile impuse de particularitatile propriei noastre personalitati. Este vorba despre acele trasaturi specifice care ne caracterizeaza pe fiecare in parte, dar ne si diferentiaza in acelasi timp intre noi, influentandu-ne optiunile care ne conduc – in final – spre succes sau esec. Aparent, multi merg pe drumuri asemanatoare, folosind chiar si aceleasi retete generice mostenite/imprumutate din generatie in generatie; dar, ce face diferenta, vizibila – in ultima instanta – in rezultate, este tocmai acea substanta personala adaugata in reteta preluata de la altii.
Evident, rezultatele finale in devenirea noastra depind si de circumstantele in care avem sansa sa actionam; iar printre acestea se numara si oportunitatea de a intalni personaje pozitive, stimulatoare, oameni de la care ai ce invata.
Si, Slava Domnului!, in ciuda aparentelor create de televiziunile comerciale in ultimii 23 de ani, mai exista si romani preocupati de VALORI si de OAMENII care au nevoie de ele: cei mai in varsta pentru a se intari in convingerea lor ca sunt si trebuie sa ramana pe drumul cel bun, iar cei mai tineri pentru oportunitatea de a-si construi modele de viata si actiune bazate pe repere sanatoase.
O mana de oameni cu astfel de preocupari au avut initiativa infiintarii unei noi televiziuni (eSTRADA TV), la care am fost invitata sa ader si eu, prin realizarea emisiunii By LARA. Bineinteles, nu am ezitat, caci asemenea initiative dedicate binelui comunitatii au devenit o adevarata raritate si sunt, cu atat mai mult, deosebit de pretioase: atat pentru cei care au ce spune, cat si pentru cei interesati sa-i asculte, sa invete si sa aplice in practica, spre beneficiul lor, dar si al celor cu care interactioneaza.
M-am alaturat entuziastului colectiv intr-un proiect original, in care sper sa-mi aduc si eu o contributie nu doar in informarea, dar si in dezvoltarea personala a celor care se vor hotari sa devina telespectatori fideli ai emisiunii mele. Si cred ca-mi voi indeplini rolul, caci fiecare om de succes a avut, la randul sau, un model in viata, poate chiar un mentor sub a carui obladuire s-a dezvoltat; iar uneori chiar si-a depasit inaintasul… de ce telespectatorii nostri nu ar continua in aceasta logica a progresului?!
Trenul Vietii trece – in drumul sau DE LA NASTERE LA DEVENIRE – prin numeroase halte, in care ni ne ofera sansa de a medita (inspirati de mentori / sau modele alese) asupra noastra, dar si a asupra lumii in care traim.
Imi doresc ca By LARA sa fie o astfel de halta in viteza nebuna in care se desfasoara vietile telespectatorilor mei!

Articol publicat in Business Woman Magazine - septembrie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Pagina 9 din 15
Te afli aici: >