Blog Laura Ciuhu

Miercuri, 17 Aprilie 2013 16:51

O companie numita ROMANIA

As dori sa vorbim astazi nu despre orice fel de companie, ci despre o "companie" care, prin valoarea activelor ei – nu doar materiale, dar si afective – intruchipeaza pentru noi caminul si linistea, averea si binele familiei noastre. Privita prin prisma viziunii mele economice, o astfel de companie este reprezentata de insasi tara in care traim, Romania. Dintr-o astfel de perspectiva, este o companie pe care ar trebui sa o percepem ca fiind a tuturor; dar din pacate, in prezent ea se comporta ca fiind a nimanui.

De fapt, Romania este un proiect, poate imperfect, inca ineficient, dar in care fiecare dintre noi joaca un rol nevazut. Fie ca vrem sau nu, suntem parte a acestui mecanism in care, desi datoria morala ca membri ai diferitelor comunitati nu ne stimuleaza suficient, ar trebui cel putin sa reactionam in virtutea spiritului de conservare; acesta ne spune la fiecare pas – de cand ne nastem – ca tot ce facem gresit se intoarce impotriva noastra, ne pagubeste si ne transforma viata intr-un calvar.
Din perspectiva economica, vad aceasta companie numita Romania ca un grup de 19 milioane de companii individuale legate intre ele, fiecare cu propriul ei manager; acesta elaboreaza un proces pe care si-l propune a-l parcurge in dezvoltarea companiei pe care o conduce. In esenta, mecanismul prin care o companie evolueaza rezida tocmai intr-un astfel de PROCES.
Extrapoland deci mecanismele celor 19 milioane de companii la nivelul "companiei mama", putem spune ca este nevoie si la nivel national de niste PROCESE pentru a face aceasta tara prospera. Mergand mai departe, este evident ca starea natiunii depinde de modul in care sunt elaborate si gestionate aceste procese. Desi locul si spatiul dedicate acestui articol nu-mi permit sa dezvolt un subiect atat de complex si de complicat, as vrea sa analizam totusi – cat se poate de succint, doar in esenta lor – procesele care ar trebui, din punctul meu de vedere, implementate la nivel de stat pentru a face prospera aceasta tara.
Pentru aceasta, continuand in logica paralelei lansate in deschiderea editorialului meu, sa facem impreuna un exercitiu de imaginatie: presupunem ca avem in proprietate o companie cu multe active si resurse, pe care trebuie s-o facem sa genereze prosperitate in jurul ei; si, bineinteles, am incepe cu primul pas… Care ar fi acesta?
Economiile dezvoltate, care au ajuns acolo pe baza unei experiente de generatii, au aflat pe propria piele ca prosperitatea nu exista in absenta competentei manageriale si operationale.
Ce am vazut noi in "Compania Romania" de-a lungul a douazeci si trei de ani de functionare? O conducere reprezentata de catre o clasa politica niciodata preocupata de managementul/administrarea acestei tari; mai intai din nestiinta si lacomie, iar mai apoi din teama de a nu fi "detronata" de cei cu adevarat merituosi. Oricum, indiferent de domeniul in care activeaza, toti cei interesati de bunul mers al natiei au realizat astazi ca factorul hotarator este MANAGEMENTUL; problema insa este cat va mai dura pana cand isi vor uni vocile in a spune, sus si tare, ca nu mai putem merge mai departe fara o conducere competenta si responsabila.
Cand doua trupe se infrunta, victoria nu este obtinuta de cea in care fiecare soldat are cea mai buna pregatire, ci de aceea care are cei mai buni comandanti. Un faimos strateg spunea Nu ma tem de o armata de lei condusa de un catel, ci de o armata de catei condusa de un leu! Toti insa se intreaba: Unde gasim acesti comandanti? Ce calitati trebuie sa aiba? Cine isi asuma responsabilitatea "numirii lor"?...
Eu una sunt optimista: luand in calcul ca suntem 19 milioane de "lucratori" in aceasta companie – fara a-i pune la socoteala si pe romanii din afara granitelor tarii – am convingerea ca-i vom gasi.
Deci, problema nu o reprezinta lipsa resurselor umane, si nici formarea lor, ci modalitatea de evaluare a acestora; mai precis, cum facem aceasta selectie? Raspunsul unei logici de bun-simt este: accederea in functiile decizionale sa se faca pe baza de merit personal dublat de competenta si nu ca pana in prezent, pe baza de servilism si obedienta.
Desigur, usor de spus, dar greu de facut intr-o tara in care se minte si se manipuleaza atat de mult, intr-o tara in care gruparile politice reprezinta paravanul grupurilor de interes; pentru ca doctrinele si ideologiile au fost inventate pentru a ascunde adevaratele interese in ceata cuvintelor "ce din coada o sa sune"; ele au reprezentat momentul de apogeu al drumului parcurs de cuvant in pervertirea sa de la ratiunea pentru care a fost inventat (comunicarea gandurilor si a sentimentelor) pana la ascunderea adevaratelor intentii. Astfel se explica usurinta cu care sunt manipulati oamenii cinstiti, catalogati – in dispretul celor care le insala an de an asteptarile si sperantele – drept "prosti"; pentru ca acesti concetateni ai nostri, care de fapt tin in spate "Compania Romania", inca mai conduc sunt "oameni de cuvant".
Nu este de mirare, deci, ca masina Parlamentului greseste drumul pe care ar trebui sa poarte destinul unui popor fara nici cea mai mica parere de rau. Degradarea "Companiei Romania" din ultimii ani este profunda, interesul national se confunda adesea cu interesul politicienilor si al uneltelor acestora, functionarii de stat; imaginea institutiilor politice si administrative este la pamant. Nu meritele, ci inventivitatea infractionala a ajuns cel mai important criteriu de promovare a oamenilor alesi sa implementeze politici confuze si incerte; administratiile statului sunt pline de nepriceputi, de oameni fara coloana vertebrala si fara orizont. In acest fel, cu acele entitati administrate de manageri manati de alte interese decat cele ale propriilor companii, Romania poate merge direct catre faliment, cum se intampla in orice economie de piata.
Iata de ce am considerat necesar sa ma alatur – iar prin prezentul articol sa va solicit si pe voi sa o faceti – celor care afirma tot mai puternic ca soarta "Companiei Romania" trebuie pusa in mana unor oameni de caracter si priceputi. Avem nevoie de manageri, eventual tineri scoliti in institutii si organizatii cu reputatie recunoscuta pe plan intern si international; atentie, insa, nu inconjurati de intrigantii politici, gata in orice secunda sa-i manipuleze si, in cazul in care nu sunt de acord cu practicile lor de pana acum, sa-i denigreze si sa-i discrediteze in fata opiniei publice. Desigur, privind nivelul actual si comparandu-l cu cel la care ar trebui sa ajungem, incercarea ar putea parea descurajanta; dar iesirea din haos si mizerie presupune eforturi si chiar sacrificii, nu doar bune intentii.
Exista multi care critica ceea ce se intampla la noi, dar nimeni dintre cei care se perinda la conducere nu vine cu o strategie, cu o viziune pe termen lung care sa genereze ulterior actiunile zilnice, aducatoare de prosperitate – o strategie cinstita, realizabila, in care autorii ei sa-si puna intrebarea: Unde duc tara? Ce vrem sa facem din Romania?
In limitele proiectului nostru, ne-am asumat sa gasim tineri cu ADN de antreprenor, potentiali lideri de succes pe care sa-i ajutam sa se dezvolte. Se pare ca deja am gasit unul: este vorba despre Alexandru Olanescu – student anul III la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii "Nicolae Titulescu" din Bucuresti, pe care va invit sa-l cunoasteti in paginile revistei noastre la rubrica Economy&Politics.

Articol publicat in Business Woman Magazine - aprilie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.




Joi, 11 Aprilie 2013 16:24

Un dialog despre noi proiecte

Am avut placerea sa port o discutie interesanta cu domnul Alexandru Raducanu, intr-un moment pe care eu il consider deosebit de important. Pentru ca eu cred ca acum este momentul pentru o noua abordare de business. Dupa ce am deschis in 2004 o prima firma, Lara Business Consulting, in 2007 am avut intuitia de a folosi oportunitatea acelui moment, extinzandu-mi activitatea pe piata consultantei in dezvoltarea de proiecte utilizand fondurile europene nerambursabile, ajungand pe locul doi in topul firmelor romanesti de profil. Dar, poate, mai important a fost faptul ca, avand ocazia sa cunosc extrem de multi manageri si firme de succes din cele mai diferite domenii, am reusit in anii urmatori sa-mi diversific afacerile, caci astazi eu cred ca, intr-o piata saturata si intr-o perioada de criza, este esential sa construiesti o structura de afaceri inteligent diversificata, astfel incat, chiar daca un segment de piata intra in declin, per ansamblu tu sa poti fi tot timpul in crestere.
Asa cum am mai spus-o, eu cred ca m-am nascut cu darul de a genera in jurul meu prosperitate. Eu cred ca aceasta este menirea unui om de afaceri. Iar, astazi, pentru a asigura o adevarata prosperitate business-ului romanesc, cred ca este momentul sa ne diversificam pietele. De aceea, vreau sa ofer clientilor mei, pe langa posibilitatea de a accesa fonduri europene, si pe aceea, cel putin la fel de importanta, de a beneficia de materiile prime ieftine din Africa si de a-si putea extinde piata de desfacere in Orientul Mijlociu. Este un proiect extrem de ambitios si de dificil, pe care sunt insa convinsa ca voi reusi sa-l transform intr-un nou succes.
In acelasi timp, sunt convinsa ca, pentru un om de business, si mai ales pentru o femeie de business, timpul este cel mai mare dusman. De aceea, avem nevoie de informatie. O informatie clara si bine structurata. Este motivul din care, in calitate de director editorial, m-am alaturat revistei Business Woman si, in aceasta calitate, mai am o surpriza pentru sfarsitul acestui an - Gala Premiilor Business Woman.
In vederea organizarii acestei Gale a Premilor Business Woman, care sunt convinsa ca va deveni un eveniment de referinta, vom merge in toata tara sa identificam femeile de succes, cu criterii de evaluare pe care le vom face publice. Cred ca acestea reprezinta adevarata valoare a acestei tari. Pentru a iesi din criza trebuie sa ne cunoastem adevaratii antreprenori de succes. Din randul lor se pot naste viitorii conducatori politici si economici ai Romaniei. Sunt convinsa ca-i avem, trebuie doar sa-i gasim. Si sunt multi, nu doar cei cativa prezenti pe acum pe canalele media.
Dim lights




Joi, 21 Martie 2013 20:28

Ora Pamantului

Este imbucurator faptul ca, din 2007, de cand a fost introdusa Ora Pamantului (23 martie 2013, intre orele 20.30-21.30), acest gest simbolic de a stinge luminile si de a opri consumatorii care nu sunt absolut necesari timp de o ora, an de an au participat tot mai multe tari, orase, institutii si oameni. Nu procentul cu care scade consumul de electricitate este important, ci numarul de participanti, numarul mereu mai mare al celor care inteleg dimensiunea corecta a pericolului pe care il reprezinta dioxidul de carbon, al celor care inteleg necesitatea promovarii energiei verzi. La fel de importanta mi se pare participarea oficialitatilor, a institutiilor culturale si reprezentative din diferitele tari si orase. Dar promovarea energiei verzi priveste mai ales politicile guvernamentale si actiunile fiecaruia dintre noi, atat prin sustinerea masurilor guvernamentale, internationale sau locale, cat si prin propriile noastre actiuni. Caci, astazi, energia solara este abordabila de fiecare dintre noi indiferent ca locuim la casa sau la bloc. Iar implementarea acestei noi surse de energie in fiecare gospodarie poate reprezenta intr-adevar o cotitura radicala in politica energetica. De altfel, subventiile disponibile pentru introducerea acestora fac ca aceste investitii sa fie extrem de profitabile si usor de amortizat. Iar, alaturi de dezvoltarea rapida a marilor investitii in energie verde, atat in parcurile eoliene, cat si in energia solara, acestea ofera o sansa reala ca Romania sa poata sa-si imbunatateasca rapid procentul energiei verzi in ansamblul productiei si sa reuseasca sa-si indeplineasca si angajamentele europene in aceasta privinta. Este un demers profitabil atat pentru fiecare dintre noi, cu o reducere semnificativa a costurilor energetice ale familiei, cat si la nivel national.
Ar fi util daca de la Ora Pamantului am trece la Deceniul Energiei Verzi. Astazi avem la dispozitie tehnologia, aparatura adecvata fiecarei gospodarii, atat pentru a dispune de avantajele energiei verzi, cat si pentru a reusi sa folosim mai eficient sursele disponibile de energie clasica si a reusi sa ne reducem in mod semnificativ facturile de energie contribuind si la protectia mediului, la asigurarea unei Romanii mai putin poluate si la asigurarea unei planete sanatoase pentru copiii nostri. Iar instalatii bazate pe ultimele tehnologii, cu cele mai bune randamente, si specialistii capabili sa ofere o consultanta avizata pentru exploatarea energiei solare si pentru asigurarea necesitatilor de incalzire ale gospodariei, cu un consum minim de energie, puteti gasi pe www.lpv.ro. Sa facem din Ora Pamantului punctul de plecare pentru o schimbare reala. Este o schimbare care sta in puterile noastre si pentru care ne vor multumi generatiile viitoare.





Chiar daca mai sunt persoane care contesta incalzirea globala, cantitatile imense de dioxid de carbon rezultate din arderea combustibililor fosili conduc la un adevarat dezastru. Astfel, anul 2012 a intrat pe pozitia noua in topul celor mai fierbinti ani de cand se fac inregistrari, adica din 1880, temperatura medie globala fiind cu peste un grad mai mare decat media anilor 1951-1980. In Statele Unite ale Americii aceasta crestere fiind de 1,8 grade. In plus, din acesti noua ani cu temperaturi record, opt au fost dupa anul 2000. Sunt date care provin de la NASA si National Oceanic and Atmospheric Association (NOAA). Si tot NASA afirma ca planeta si-a pierdut echilibrul, ca se poate afirma ca deceniul urmator va fi mai calduros decat ultimul. Nu sunt estimari vagi, ci date calculate riguros pe baza masuratorilor provenind de la peste o mie de statii meteo de pe intreaga planta, la care se adauga datele provenind de la satelitii care monitorizeaza si temperaturile de la suprafata marilor si oceanelor.
Aceste fapte nu mai mira pe nimeni, caci - odata cu revolutia industriala - cantitatea de carbon din atmosfera a crescut enorm. Astfel, daca in 1880 dioxidul de carbon din atmosfera era de 285 de parti pe milion, el a ajuns acum la 384 de parti pe milion, cu riscul ca in secolul acesta sa se dubleze, ceea ce ar duce la efecte devastatoare. Atat timp cat nu se ajunge inca la pragul de la care evolutia devine ireversibila, adica incalzirea globala nu mai poate fi oprita, evolutia depinde exclusiv de noi. Iar cea mai sigura masura ce ne sta la indemana o reprezinta dezvoltarea rapida a surselor de energie verde pentru a elimina treptat combustibilii fosili ce conduc la aceasta escaldare periculoasa.
Consecintele incalzirii globale sunt dramatice si pentru Romania, studiile indicand o crestere probabila a temperaturii medii anuale pentru teritoriul Romaniei de 1,4 grade pentru perioada 2021-2050 si de 3,1 grade sau chiar 4 grade pentru perioada 2071-2100. Si asta in conditiile in care ultimii 14 ani au fost cei mai caldurosi din 1950 pana acum, iar nivelul marii crescand cu 3,1 mm pe an am inregistrat pentru intreaga perioada 1933-2004 o crestere de 26 de centimetri la Sulina si 12 la Constanta, in timp ce cresterea oceanului planetar pentru perioada 1870-2004 a fost de 19,5 cm.
In absenta unor masuri eficiente la nivel global predictiile tind sa devina tot mai proaste. Astfel, multi cercetatori estimeaza o crestere de peste 6 grade pana la sfarsitul secolului cu o posibila topire totala a calotelor glaciare si o crestere de pana la 10 metri a nivelului oceanelor. O disparitie a padurilor ecuatoriale ar complica si mai mult situatia, iar topirea completa a ghetarilor ar crea grave probleme din perspectiva rezervelor de apa dulce, atat pentru alimentarea populatiei, cat si din punct de vedere al pericolului de desertificare. Viata asa cum o cunoastem astazi ar urma sa fie grav afectata. Expertii apreciaza ca incalzirea va afecta sanatatea populatiei, infrastructura, rezervele de apa si agricultura, dand nastere la fenomene meteorologice extreme. Si - conform estimarilor mai multor cercetatori - s-ar parea ca ne apropiem cu pasi rapizi de momentul in care aceasta evolutie va deveni ireversibila.
Cu toate acestea, in multe tari, guvernele iau masuri foarte timide sau de multe ori prefera sa ignore problema. Aparent aceasta atitudine pare paradoxala si inexplicabila. In realitate, lucrurile sunt relativ clare. In primul rand, populatia nu este constienta de gravitatea acestor pericole si ca atare nu exercita o presiune reala asupra politicienilor, astfel incat pentru acestia poluarea si incalzirea globala nu reprezinta o tema electorala majora. In al doilea rand, este de remarcat ca energia verde si mecanismele de evitare a poluarii sunt inca scumpe si ridica probleme serioase de competitivitate intre state in functie de duritatea masurilor legislative adoptate, ceea ce face ca multe tari sa fie reticente in a se alinia cerintelor de promovare a energiei verzi si de combatere a poluarii. In aceste conditii, trece tot mai mult in prim plan teza sustinuta de multe personalitati interesate de aceste probleme ca o sarcina explicita ar trebui sa revina presei, singura care ar putea in mod eficient sa explice publicului larg riscurile reale cu care se confrunta chiar si generatiile actuale si cele si mai grave cu care se vor confrunta generatiile viitoare, daca nu se vor lua masuri serioase intr-un timp cat mai scurt.
De ce e atat de greu sa intelegem aceste pericole? In primul rand, pentru ca vremea este capricioasa. Incalzirea nu are loc in mod constant de la o zi la alta, de la un an la altul. Ci prin fluctuatii. Iar acestea conduc doar cu greutate la sesizarea de catre public a tendintei globale. Apoi sunt variatii mari de la un loc la altul, existand locuri unde aparenta este ca vremea se raceste fata de anii trecuti. Si acesta este un fapt real, pentru ca prima consecinta a poluarii, a incalzirii globale consta tocmai in perturbarea grava a mecanismelor globale, a curentilor atmosferici si oceanici, care duc la cresterea frecventei si gravitatii fenomenelor extreme. Astfel, seceta prelungita cu autoapriderea padurilor, frigul si zapada in zone unde acestea nu apar in mod normal, inundatii devastatoare, cresterea fortei si frecventei furtunilor si tornadelor si aparitia acestora in zone neobisnuite devin evenimente mereu mai frecvente, care pentru publicul larg nu au nici o legatura cu incalzirea globala, dar care sunt de fapt o consecinta a acesteia, lucru deja demonstrat. Din pacate, in ultimii ani, topirea ghetarilor montani a devenit un fenomen usor de observat pentru toti cei care strabat aceste zone in mod frecvent, ridicand chiar probleme de redesenare a granitei dintre Elvetia si Italia in zonele alpine dominate de ghetari. Iar anul trecut ritmul de topire a gheturilor in zona nordica a depasit de departe chiar si cele mai sumbre predictii, pentru ca de la un punct in colo aceste fenomene sunt autoamplificate, aparand mecanisme imposibil de prevazut care iau chiar si specialistii prin surprindere.
Totusi, lamurirea acestor lucruri nu poate fi realizata doar de presa. Eu cred ca este mereu mai evident ca se impune implicarea noastra, a tuturor celor care intelegem pericolele, precum si importanta energiei verzi, singura noastra sansa in fata dezastrelor pe care le implica incalzirea globala. In acest demers am incercat sa ma implic activ in ultimii ani. Si este doar un inceput… (Foto: Stock.XCHNG)






Recunosc ca – pana sa incep a lucra pentru proiectul BW – nu constientizam ca tinerii din Romania au o sete de cunoastere a culturii antreprenoriale. Am incercat sa gasesc o explicatie, ocazie cu care am constatat ca Romania este pe locul 2 in Europa, dupa Letonia, in ceea ce priveste intentiile de a infiinta o afacere; in plus, tinerii din tara noastra s-au saturat de cursurile lipsite de esenta ori de teoria din facultate, fiind insetati de experiente concrete, capabile sa le formeze deprinderi practice.
Cine sunt de fapt antreprenorii? Ce-i diferentiaza de ceilalti? E bine sau nu sa fii astazi in Romania antreprenor? Acestea sunt intrebarile pe care si le pun multi tineri care ii privesc admirativ pe cei ce sunt antreprenori, dar la care nimeni nu le da un raspuns clar, pe intelesul lor.
Antreprenorii sunt acei mijlocitori intre capital si forta de munca, sunt cei care creeaza valoare adaugata, locuri de munca, platesc taxe si impozite, sunt cei care isi asuma riscuri dar si cei care isi asuma esecurile. Antreprenorii in general si femeile antreprenor in special au o energie aparte fata de restul oamenilor, care ii face sa traiasca mai intens decat altii oportunitatile. Acestia traiesc dincolo de sfera obisnuita a experientelor de viata: traiesc acolo unde suferinta se converteste in bucurie si bucuria in suferinta, elanurile in dezamagiri si dezamagirile in elanuri.
Ca popor european avem o nevoie teribila, aproape disperata, sa producem pentru viitor o generatie de antreprenori, lideri financiari si oameni de afaceri autohtoni. Acestia ar putea determina modificari profunde in gandirea si constiinta celorlalti care vor intelege ca initiativa, spiritul intreprinzator sunt cheia spre bunastarea personala si colectiva.
Ca antreprenor astazi in Romania te confrunti cu numeroase probleme generate de contextul legislativ, lipsa de predictibilitate, sicanele facute de autoritati si, cel mai greu, cu mentalitatea majoritatii, conform careia antreprenorii sunt niste baieti destepti care reusesc sa transforme, uzand de smecherie, niste relatii in bani.
Sunt antreprenor din anul 2004 si tot ceea ce am facut nu a fost din carti, ci pur si simplu din interiorul meu. Mi-as fi dorit sa am un mentor care sa-mi confirme daca deciziile mele sunt bune sau nu, sa am de partea mea sprijinul statului, pentru ca incepusem sa platesc taxe si impozite, sa creez locuri de munca. Dar, din pacate, nu a fost asa, a trebuit sa ma zbat singura in aceasta lume nebuna. Cel mai greu mi-a fost sa accept ca doar 1/3 din demersurile antreprenoriale iti reusesc, pentru restul trebuind sa fii pregatit sa infrunti consecintele esecului. Nu exista tot timpul o legatura direct proportionala intre efort si rezultat atunci cand esti antreprenor. Trebuie sa-ti antrenezi in fiecare zi mintea pentru a fi pregatit sa iei decizii si sa-ti asumi responsabilitati. Actorii, indiferent daca au probleme, cand isi interpreteaza rolul trebuie sa intre in pielea personajului pe care-l interpreteaza; la fel e si in business. Un antreprenor, indiferent de starea lui interioara, trebuie tot timpul sa elibereze energie in jurul sau, sa puna in miscare procesele pe care le-a creat. Orice fisura emotionala a lui impacteaza imediat oamenii cu care lucreaza. Trebuie sa-ti stapanesti continuu emotiile, si acest proces se dezvolta in timp, prin antrenament si studiu intens. La un moment dat, in subconstientul tau exista o singura intrebare in fiecare secunda, si anume Ce trebuie sa fac astazi ca sa generez prosperitate in jurul meu?
Desigur, nu cred ca exista o reteta pentru a fi antreprenor de succes, dar – din propria mea experienta – va pot spune ca veti reusi daca sunteti curajosi si daca va place sa munciti si sa luptati pentru lucrurile in care credeti. Am renuntat la confortul dat de statutul de salariat in anul 2004, cand mi-am infiintat propria firma, si nu m-am ferit niciodata de lucrurile grele, de deciziile complicate. Cred ca ambitia misca lucrurile, in general, dar si credinta ca vei reusi sa-ti indeplinesti obiectivele.
Pentru a forma mentalitatea antreprenoriala, un anumit tip de educatie – specifica mediului de afaceri – trebuie inceput foarte devreme; si nu mai putin importanta este identificarea celor care au ADN de antreprenor. Elevii si studentii trebuie informati prin organizarea de conferinte si expunere la povestile de succes. Noi, antreprenorii de astazi, suntem raspunzatori pentru formarea generatiilor viitoare de intreprinzatori. Mi-as dori ca in fiecare companie din Romania, printr-un program national, sa se faca training in perioada vacantelor cu elevii si studentii dornici sa inteleaga avantajele si dezavantajele alegerii statutului de antreprenor.
Am avut ocazia, in Berlin si la Munchen, sa cunosc foarte multi straini care m-au intristat si deprimat pentru parerile si informatiile ce le au despre Romania. Oricate defecte am avea noi, romanii, nu sunt mai mari si mai multe decat au si altii in strainatate. Dar este datoria noastra, este unica misiune politica si de strategie economica de a produce aceasta schimbare la fata a Romaniei in bine.
Nu inteleg de ce politicienii se feresc sa lucreze cu antreprenori, preferandu-i tot pe cei din sectorul public. Este mult mai greu sa gasesti solutii la nivel micro decat macro intrucat instrumentele tale de lucru sunt mult mai limitate. Tocmai de aceea ei ar trebui sa foloseasca experienta si abilitatile antreprenorilor atunci cand iau decizii strategice. Eu nu vorbesc aici numai de schimbarea unor forme politice, ci de o transformare de fond a gandirii si a vietii noastre.
Avem nevoie de generatii succesive de antreprenori care sa valorifice resursele tarii noastre si care sa produca valoare adaugata in economie, educatie, administratie. Aceasta este singura noastra sansa sa iesim din criza. Ca politician responsabil nu poti genera prosperitate in jurul tau daca nu-ti fixezi ca obiectiv principal dezvoltarea culturii antreprenoriale in tara ta. Aceasta trebuie sa devina o prioritate nationala pentru ca antreprenoriatul este sursa marilor afaceri de familie si a corporatiilor care au marcat mediul de business si viata oamenilor din toata lumea in ultimele decenii.
Pentru ca ne-am asumat sa transformam aceasta revista intr-un instrument de business, am inceput inca din aceasta editie sa facem primii pasi. Va recomand sa cititi rubrica Ce se intampla in economie.

Articol publicat in Business Woman Magazine - martie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Pagina 11 din 15
Te afli aici: >