Opiniile mele (55)

Luni, 18 Noiembrie 2013 19:14

Esti LIDER?... sau (doar) "SEF"?!

Incerc o dihotomie care ar putea parea oarecum fortata, daca nu chiar redundanta, intrucat in acceptiunea populara a fi sef inseamna a conduce; adica – printr-o preluare mot a mot ceva mai recenta din engleza – si a fi lider… sau viceversa.
Exista, insa, din ce in ce mai multi intreprinzatori care au realizat ca abordarea diferita a celor doua posturi – nu doar prin prisma mentalitatii, dar si a modului de actiune si a pozitionarii in relatiile cu ceilalti – se materializeaza in practica printr-o enorma diferenta, rezultatele fiind o consecinta logica a acestei abordari.
In ce consta diferenta esentiala intre postura de sef si cea de lider? Cea dintai este conferita de o functie oficiala, impusa si indusa in constiinta subordonatilor printr-o ierarhie prestabilita; cea de-a doua este una morala, oferita in mod tacit celui perceput de catre cei care-l inconjoara drept posesor al unor repere morale superioare, absolut indispensabile convietuirii lor. Cea dintai este la vedere, palpabila si uman magulitoare, dar tocmai de aceea, inselatoare; pentru ca este temporara, intamplatoare si impusa de o vointa exterioara grupului sau organizatiei pe care respectivul ar trebui sa o conduca. Cea de-a doua nu este vizibila si nici simbolizata de vreun anumit scaun ori de insemne exterioare, dar deloc intamplatoare deoarece este acceptata de bunavoie, prin propria noastra judecata asupra unor merite personale ale celui pe care il consideram superior noua; este una castigata si nu primita cadou (prin subiectivismul unui superior ierarhic), liderul fiind puternic prin el insusi si nu prin autoritatea functiei in care a fost uns. Si nu in ultimul rand, in timp ce liderul priveste catre cei de jos cand isi formuleaza obiectivele si-si planifica actiunile, seful priveste in sus pentru inspiratie divina, fiind convins ca trebuie – inainte de toate – sa fie pe placul celui care l-a propulsat in pozitia respectiva.
In concluzie, seful este forma, in vreme ce liderul reprezinta fondul; iar fondul confera formei acea plus valoare fara de care seful ar ramane un simplu paznic cu megafon. Pozitia de conducere reprezinta un piedestal si, in acelasi timp, un amplificator al calitatilor personale. Astfel, reliefarea calitatilor pozitive ale unui adevarat lider aflat intr-o functie oficiala il va ridica, in aceeasi masura in care o amplificare a trasaturilor negative il va cobori pe unul care si-a dorit toata viata sa ajunga sef, dar a carui preocupare nu a fost sa-si dezvolte personalitatea, ci doar sa traga sfori.
In contextul relatiilor informale, liderul este o calauza liber acceptata, un conducator moral care isi castiga pozitia prin respectul pe care-l impune celor din jur; tocmai aceste caracteristici confera posturii de lider durabilitate. Desi seful se bucura de autoritatea oficiala, el va esua in cazul in care nu-si va dubla aceasta autoritate cu una morala, obtinuta prin si bazata pe respectul celor pe care-i comanda; indiferent cat de impresionanta ar fi pozitia detinuta, sfarsitul va fi acelasi.
Orice echipa, orice grup, organizatie sau comunitate se lasa conduse de bunavoie de un lider, increderea celor care-l urmeaza izvorand in mod logic din respectul pe care acestia i-l poarta; cu alte cuvinte, liderul nu are nevoie de o ierarhie organizationala care sa-l impuna de sus in jos, ci se bazeaza pe autoritatea emanata din principiile morale pe care le practica si pe care cei din jurul sau le percep drept faruri calauzitoare. Prin contrast, seful incearca sa se impuna prin inflexibilitate si, eventual – neintelegand de ce subordonatii lui nu inteleg ce vrea el – prin masuri coercitive; drept urmare, pozitia lui este fragila, iar rezultatele cu mult sub potentialul existent in resursele umane aflate la dispozitia sa.
Din particularitatile specifice fiecarei posturi mentionate mai sus rezulta si respectivele diferente in stilul de conducere: seful se teme sa delege atributiuni, avand sentimentul ca fara ochiul sau vigilent lucrurile nu se pot rezolva. Prin contrast, liderul raspunde cu incredere la incredere si deleaga responsabilitati. In timp ce primul ramane captiv si se afunda in tot mai multe detalii, cel de-al doilea are timpul si orizontul necesare implicarii in noi activitati; in consecinta, organizatia pe care o conduce va continua sa se dezvolte.
In plus, prin delegare si o atenta monitorizare – pentru a se asigura ca acest mod de actiune se propaga pana la nivelurile cele mai de jos – liderul stimuleaza si intareste baza organizatiei; pentru ca, fara sustinerea unei baze puternice, nici un lider nu are taria necesara indeplinirii proiectelor propuse, oricat de dotat ar fi ori s-ar considera a fi.
Si nu in ultimul rand, acordandu-le incredere celor pe care-i conduce, liderul realizeaza cateva lucruri esentiale:
1. mobilizare prin stimulare;
2. intarirea sentimentului de apartenenta; acesta materializandu-se – in final – prin loialitate crescuta, deci stabilitate si continuitate a organizatiei;
3. responsabilizare, care contribuie la sentimentul de solidaritate; iar acest impreuna la bine si la rau reprezinta fundatia unei organizatii puternice.
Privit in oglinda, unui business i se aplica exact aceleasi principii, cu singura diferenta ca intreprinzatorul care se considera sef inlocuieste autoritatea oficiala care l-ar fi impus intr-o alta organizatie cu puterea sa financiara in propria afacere; suportul exterior cu unul interior, la propria dispozitie. Aceasta rocada nu schimba cu nimic sensul si, mai ales, rezultatul ecuatiei: intreprinzatorul care gandeste si actioneaza in postura de sef – convins si ca beneficiaza de libertate de actiune maxima, nelimitata de vreun sef ierarhic – va esua, in timp ce un lider adevarat se va bucura de succes.
Celor care nu au facut-o de teama sa nu esueze, dar si celor care au incercat si n-au reusit, le pun la dispozitie cateva expresii cu care sa deschida sufletul oamenilor al caror lider doresc sa fie:
1. Te rog, …
2. Multumesc!
3. Am gresit, …
4. Iarta-ma!!!
5. Spune-mi, cum mi-as putea repara greseala?!...
6. …pentru ca invat de la oricine, orice, oricand!!!

Transformarea si progresul unui grup reprezinta apanajul liderului, nu al sefului.
Tu ce-ti doresti sa fii?...

Articol publicat in Business Woman Magazine - noiembrie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Miercuri, 06 Noiembrie 2013 15:45

O noua provocare: emisiunea By Lara

Noul meu proiect a prins viata! Este vorba despre emisiunea TV By Lara, a carei prima editie a fost difuzata duminica, 3 noiembrie. Invitata speciala a fost celebra realizatoare TV Andreea Marin, care a acceptat sa ne spuna povestea succesului sau.
Va invit sa urmariti saptamanal aceasta noua emisiune, pe canalul eSTRADA TV, unde va fi difuzata in fiecare duminica, de la ora 17.00. De fiecare data voi avea ca invitat in studio un om de succes, o personalitate deosebita, de valoare, din diferite domenii profesionale. Asa cum am mai spus, doresc ca, si prin aceasta initiativa, sa-i ajut mai ales pe tineri sa-si gaseasca modele de calitate care sa-i inspire cu adevarat in viata lor profesionala viitoare.
Noul canal eSTRADA TV este transmis prin retelele RCS&RDS (analoga si digitala), Romtelecom si Ines. Daca nu reusiti sa vedeti emisiunea atunci cand este difuzata, veti putea gasi inregistrarea fiecarei editii pe site-ul dedicat, www.bylara.ro.

Dim lights




Miercuri, 16 Octombrie 2013 14:50

Reteta succesului in afaceri: Echilibrul

Asemenea organismului uman, in care – pentru a functiona armonios – interiorul, in interactiunea sa cu mediul, se adapteaza in permanenta la conditiile exterioare, organismul unei afaceri trebuie creat, dezvoltat si condus asigurandu-i-se un metabolism functional in interior, in concordanta cu dinamica mediului de afaceri exterior.
De ce aceasta paralela hiperbolizanta prin umanizarea unei notiuni atat de aride precum cea de afacere? Pentru ca, pe cei neimplicati in astfel de proiecte, cuvantul afacere ii duce cu gandul imediat – si doar – la bani. In realitate, este vorba despre OAMENI! Din pacate, o parte insemnata a celor din lumea afacerilor este orbita de catre flash-ul banilor. Si tocmai aceasta deosebire de perceptie care dicteaza atitudinea si, in final, actiunea, imparte oamenii de afaceri in ultima instanta – cea a practicii care decide rezultatul – in loosers si winners.
Deci, in ce consta echilibrul in managementul unei afaceri? Simplu: in a pune pe picior de egalitate oamenii din interior cu cei din exterior, adica pe cei care creeaza si intretin afacerea cu cei carora li se adreseaza aceasta. Sau, in termeni tehnici, focalizarea managementului asupra eforturilor dedicate angajatilor (Employee Service) sa fie cel putin egala cu cea dedicata clientilor (Customer Service); ba, chiar mai mult, prima sa fie prioritara!
Care este logica unei astfel de abordari? Este pe cat de simpla pe atat de greu de adoptat, mai ales in aceasta epoca in care BANUL s-a infipt in constiinta oamenilor, devenind noua religie a post-modernismului. Regretabil si, uneori, chiar tragic, multi oameni de afaceri realizeaza eroarea acestei rataciri pe propria lor piele, prin ratarea afacerii la care s-au inhamat cu avant si optimism.
Daca in plan relational, liantul care tine impreuna cuplul format din doua persoane are la baza un sentiment oarecare, nici relatia dintre angajat si companie nu face exceptie de la aceasta regula; iar aceasta, in ciuda faptului ca nu este vorba despre persoane. Iar explicatia este foarte simpla: o companie nu este si nici nu se rezuma la o simpla cladire, ci un organism viu, prin chiar fiintele care o populeaza. Orice antreprenor trebuie sa fie convins ca in fiecare angajat trebuie dezvoltat sentimentul apartenentei la acel grup in care-si gaseste implinirea profesionala; de aici se naste loialitatea, liantul care tine impreuna afacerea si angajatii (in cazul in care Employee Service functioneaza). Prin analogie, Customer Service urmareste fidelizarea clientilor printr-o stimulare/exploatarea intereselor/nevoilor acestora.
Din aceasta dubla orientare a eforturilor care converg inspre rentabilizarea afacerii rezulta si specificul abilitatilor necesare omului de afaceri: in planul relatiei cu angajatii sai, adica in asigurarea unui Employee Service functional, antreprenorul are nevoie de o psihologie a comportamentului individual, dublata de empatie si excelenta comunicare; in relatia cu clientii sai, este suficienta o scanare a nevoilor induse acestora prin diverse tehnici de marketing si asigurarea departamentului Customer Service cu profesionisti gata sa le satisfaca aceste nevoi.
In relatiile de cuplu circula o zicala, mai mult sau mai putin acceptata de catre barbati, dar a carei intelepciune isi are radacinile in experienta de generatii: femeia te ridica, femeia te coboara…; parafrazand, am putea zice si noi, din pozitia de antreprenori – fara sa gresim – oamenii te-nalta si tot ei te doboara… Si, repet, vorbind prioritar despre angajati versus clienti, cercul benefic – nu unul vicios – incepe si se inchide intotdeauna cu primii: investim in angajatii nostri si avem grija de ei pentru ca ei, la randul lor, au grija de clientii nostri care, in final, au grija de afacerea noastra, cumparand-ne produsele si serviciile! Ei bine, care ar fi invatamantul practic extras din aceasta axioma dictata de logica naturii umane in combinatie cu realitatea specifica lumii afacerilor ?
Este vorba despre pozitionarea mentala, de abordarea conceptuala a afacerii reflectata in managementul resurselor pe care le investim in afacerea noastra. Si aceasta se concretizeaza in echilibrul pe care trebuie sa-l realizam in bugetul alocat nu doar initierii afacerii, dar si pe tot parcursul dezvoltarii acesteia. Din pacate, rolul determinant al conceptului de Employee Service in ecuatia Angajator-Angajat-Client nu capata un sens precis in mintea celor mai multi antreprenori decat cand afacerea lor incepe sa-si piarda clientela, ca urmare a calitatii scazute a produselor sau serviciilor, cauzata la randul ei de lipsa de motivare a angajatilor nemultumiti.
Desi pare evident, unii antreprenori minimalizeaza, sau chiar nu realizeaza, ca munca angajatilor slab pregatiti, neprofesionisti este contraproductiva; pentru remedierea acestei deficiente si prevenirea unor consecinte pe masura, nu avem decat doua optiuni: prima, cooptam profesionisti, incercand sa-i grefam in organismul afacerii noastre prin adaptarea la specificul ei; a doua, cooptam amatori si ii crestem. Ambele presupun investitii in resursa umana, fiecare cu riscurile ei.
In ambele variante este vorba despre acelasi Employee Service; si nu vorbim despre partea vizibila (salarii, prime, asigurari, bonusuri etc.), ci despre procedurile si modalitatile pe care le folosim pentru a ridica nivelul calitativ al angajatilor nostri; si, in plus, grija fata de nevoile lor personale. Este vorba despre un proces transformational, de durata uneori, dar care – in ultima instanta – se reflecta in profitabilitatea afacerii noastre.
Discutam despre Employee Service ca despre o reala necesitate pentru orice fel de afacere. Si, totusi, exista antreprenori care cred ca, mai intai, trebuie sa astepte sa apara profitul pentru a-si permite sa puna in aplicare strategiile de Employee Service; asa ca, mizeaza pe cealalta componenta a afacerii: Customer Service. Dar, numai zambetul larg al angajatilor din acest departament nu aduce, el singur, castigul; orice amator poate zambi atractiv, dar – conform unui principiu din matematica aplicat si in cazul nostru – zambetul este necesar, dar nu si suficient; este nevoie de un profesionist de calitate care sa transfere ca plus valoare propria sa calitate serviciilor oferite clientilor.
In acest sens, zambetul – destul de rar in Romania – trebuie insotit de unele reguli de baza de care trebuie tinut cont pentru ca eforturile de Customer Service sa se converteasca in rezultate pozitive: anticiparea nevoilor grupului de clienti tinta; luarea deciziilor in mod rapid si eficient pentru remedierea erorilor de comunicare; rezolvarea prompta a neintelegerilor, disputelor, plangerilor, nemultumirilor, care se ivesc in mod inerent; asistenta personalizata pentru clienti si potentiali clienti (produsele si serviciile fiind orientate spre satisfacerea cerintelor acestora si – in final – croite dupa tiparul nevoile lor).
Si sa nu uitam niciodata: PROFITUL apare doar cand angajatii muncesc constant la nivel maxim de performanta, fara derapaje, iar fluctuatiile de personal in companie sunt minime.
In concluzie, reteta succesului unei afaceri consta in echilibrul obtinut din orientarea catre in afara (printr-un Customer Service dedicat fidelizarii), avand in interior un spate solid (asigurat de un Employee Service generator de loialitate).
Urmati aceasta reteta cu rabdare si perseverenta si va prevad Afaceri Prospere!

Articol publicat in Business Woman Magazine - octombrie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.




Miercuri, 18 Septembrie 2013 15:00

By LARA

Desigur, acest titlu nu va spune nimic… inca. Pentru ca, deocamdata, reprezinta doar un proiect in devenire; este unul la care m-am apucat sa lucrez doar de cateva saptamani si care va prinde viata peste alte cateva.
Unde anume veti avea ocazia sa intrati in contact cu el?... pe sticla. Si ce-i cu asta?, ma veti intreba… tot nu ne spune nimic! Ei bine, pana cand ma veti vedea pe viu in aceasta emisiune TV – difuzata de nou infiintata televiziune eSTRADA TV –, va pot deconspira Motto-ul sub care se va deschide si care va guverna emisiunea mea: Nu doar INFORMATIVA, ci si FORMATIVA!.
Cititorii fideli ai editorialelor mele au ghicit deja ca noul proiect pe sticla reprezinta, de fapt, o extensie a celui actual, de pe hartie. De aceea, este simplu de anticipat ca voi continua cu informarea cititorilor mei in legatura cu tot ce le-ar putea folosi in cariera si in viata, dar si cu temele de actualitate care preocupa societatea romaneasca. In acelasi timp, prin felul in care imi voi conduce interviurile, sper sa reusesc desecretizarea acelor mecanisme si atitudini care i-au condus la succes pe invitatii mei. Caci toti cei pe care-i voi avea ca parteneri de discutii in By LARA sunt personalitati complexe, cu experienta profesionala si de viata cu adevarat inspirationale.
In felul acesta, telespectatorii care intentioneaza sa paseasca in viata de intreprinzator, dar si cei care au facut-o deja, vor beneficia de invatamintele extrase pe parcursul emisiunii mele; si indraznesc sa afirm aceasta pentru ca intregul continut, in stransa concordanta cu desfasurarea emisiunii, tinteste spre reliefarea modelelor, dar si a standardelor de referinta ale acestora.
Modelul – in sensul inteles de mine si expus cititorilor si, mai nou, telespectatorilor mei – reprezinta in sine o LECTIE din care ne inspiram, nu pe care sa o copiem si sa ne anulam astfel sansa la UNICITATE oferita prin Gratia Divina; unicitate rezultata din combinatia dintre nativ / dat si actiune individuala, oferind lumii MINUNEA DIVERSITATII. Invatand si inspirandu-ne pentru propria evolutie, ne exercitam atat VOINTA DE ACTIUNE data de Divinitate, cat si LIBERTATEA DE EXPRIMARE castigate in democratie.
In proiectul gandit pentru TV intentionez sa raman consecventa cu misiunea asumata in BUSINESS WOMAN Magazine; iar pentru a fi mai clara: nu promovez NOTORIETATE, ci CALITATE, acordandu-i celei din urma – fie ea daruita din nastere, fie dobandita prin eforturi personale – o sansa la afirmare si succes.
Mai mult decat atat, toti stim din proprie experienta – inca de pe vremea copilariei – ca mai intai ne imaginam existenta stabilindu-ne o tinta formata din anumite repere, mai mult sau mai putin conventionale si apoi, actionam in vederea intrarii in pielea unui anume personaj, real ori doar imaginar; bineinteles, cu asteptarile impuse de particularitatile propriei noastre personalitati. Este vorba despre acele trasaturi specifice care ne caracterizeaza pe fiecare in parte, dar ne si diferentiaza in acelasi timp intre noi, influentandu-ne optiunile care ne conduc – in final – spre succes sau esec. Aparent, multi merg pe drumuri asemanatoare, folosind chiar si aceleasi retete generice mostenite/imprumutate din generatie in generatie; dar, ce face diferenta, vizibila – in ultima instanta – in rezultate, este tocmai acea substanta personala adaugata in reteta preluata de la altii.
Evident, rezultatele finale in devenirea noastra depind si de circumstantele in care avem sansa sa actionam; iar printre acestea se numara si oportunitatea de a intalni personaje pozitive, stimulatoare, oameni de la care ai ce invata.
Si, Slava Domnului!, in ciuda aparentelor create de televiziunile comerciale in ultimii 23 de ani, mai exista si romani preocupati de VALORI si de OAMENII care au nevoie de ele: cei mai in varsta pentru a se intari in convingerea lor ca sunt si trebuie sa ramana pe drumul cel bun, iar cei mai tineri pentru oportunitatea de a-si construi modele de viata si actiune bazate pe repere sanatoase.
O mana de oameni cu astfel de preocupari au avut initiativa infiintarii unei noi televiziuni (eSTRADA TV), la care am fost invitata sa ader si eu, prin realizarea emisiunii By LARA. Bineinteles, nu am ezitat, caci asemenea initiative dedicate binelui comunitatii au devenit o adevarata raritate si sunt, cu atat mai mult, deosebit de pretioase: atat pentru cei care au ce spune, cat si pentru cei interesati sa-i asculte, sa invete si sa aplice in practica, spre beneficiul lor, dar si al celor cu care interactioneaza.
M-am alaturat entuziastului colectiv intr-un proiect original, in care sper sa-mi aduc si eu o contributie nu doar in informarea, dar si in dezvoltarea personala a celor care se vor hotari sa devina telespectatori fideli ai emisiunii mele. Si cred ca-mi voi indeplini rolul, caci fiecare om de succes a avut, la randul sau, un model in viata, poate chiar un mentor sub a carui obladuire s-a dezvoltat; iar uneori chiar si-a depasit inaintasul… de ce telespectatorii nostri nu ar continua in aceasta logica a progresului?!
Trenul Vietii trece – in drumul sau DE LA NASTERE LA DEVENIRE – prin numeroase halte, in care ni ne ofera sansa de a medita (inspirati de mentori / sau modele alese) asupra noastra, dar si a asupra lumii in care traim.
Imi doresc ca By LARA sa fie o astfel de halta in viteza nebuna in care se desfasoara vietile telespectatorilor mei!

Articol publicat in Business Woman Magazine - septembrie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Ma ocup intai de cariera sau imi intemeiez o familie? este, probabil, una dintre cele mai "arzatoare" intrebari cu care se confrunta femeile, in special la varsta adolescentei, cand sunt presate de trecerea timpului si resimt cu acuitate crescanda ca ar trebui sa-si defineasca "directia" in viata.
Din echivocul raspunsului la aceasta intrebare care, bineinteles, presupune si o decizie, nu vor iesi nici cele care opteaza pentru prima varianta, nici cele impinse de "intamplarea vietii lor" sa-si dedice primii ani "alesului inimii" si rodului casniciei lor. Mai mult decat barbatii, femeile au sentimentul ca trebuie "sa se imparta", in cazul in care nu pot opta clar pentru una dintre ele ca fiind prioritara. Si totusi, se pare ca tendinta lumii moderne este de a solicita femeile in sfera profesionala, intr-un prim plan, lasand in plan secund familia.
Eu pot afirma ca fac parte din categoria femeilor care se inscriu in aceasta tendinta, dar tocmai din aceasta postura imi permit sa ofer si o explicatie. Aparentele ar indica femeile de afaceri drept mai putin dotate cu spirit matern, spiritul practic izvorat din ratiune diminuand sentimentul de atasament specific maternitatii. Totusi, eu pot spune ca, dimpotriva, dincolo de aceste aparente exista un sentiment care influenteaza, de fapt, intreaga noastra existenta si anume RESPONSABILITATEA; desigur, intr-un procentaj diferit, la diferite persoane, deoarece oamenii sunt diferiti.
Si eu, ca orice femeie normala, mi-am dorit dintotdeauna sa-mi intemeiez o familie. Si totusi decizia mea de a intra in afaceri a fost dictata, aparent in mod paradoxal, tocmai de acest sentiment; desi tentatia numarul unu la varsta adolescentei este dictata de inima, prin care se exprima spiritul matern innascut, responsabilitatea impusa de ratiune a primat in alegerea mea. In fond, viata nu este altceva decat un sir de optiuni, indiferent care parte a organismului este mai mult implicata in luarea deciziei.
Grija pentru asigurarea unei stari materiale decente copilului meu a fost si va ramane pe primul plan. Dar nu doar atat, pentru ca nu ar fi suficient; gandul la nasterea, cresterea si educarea copilului meu insa au fost insotite si de responsabilitatea asigurarii unui mediu sanatos, material si moral, chiar din momentul "planificarii" lui. Iar cand ma refer la "sanatate fizica si morala" nu ma gandesc strict la spatiul familial, privat, ci si la spatiul comunitar in care imi voi aduce pe lume copilul. Desigur, nimeni nu poate prevedea si, ca atare, evita toate intamplarile nefericite, dar o atitudine ghidata de responsabilitate le poate minimaliza.
Acesta este motivul pentru care m-am simtit datoare sa ma implic in actiuni prin care sa transform comunitatea intr-un mediu propice nasterii si formarii viitorilor concetateni ai viitorilor nostri copii. Iar unul dintre aceste proiecte, Centrul de Excelenta Liderii Romaniei, il voi lansa chiar la sfarsitul acestui an; va fi o sansa pentru cei nascuti si, eventual, implicati in actiunile lui, dar si un proiect "cu bataie lunga", care va da o sansa copiilor nostri sa devina adevaratii lideri ai Romaniei de maine.
Daca, in urma cu o generatie sau doua, barbatii munceau "ca sa tina casa", in societatea noastra se profileaza tot mai putin femeia "de profesie casnica". Statisticile din SUA, de exemplu, aratau ca - la sfarsitul anilor ’90 - femeia contribuia la bugetul familiei intr-un procent de aproximativ 60%!?... iar aceasta ca o consecinta fireasca a optiunii a tot mai multor femei de a intra in afaceri sau de a se dedica unei cariere profesionale chiar din timpul adolescentei.
Poate fi interpretata o astfel de cifra drept un indicator al scaderii sentimentului matern? Din propria mea experienta, eu raspund: nicidecum; mai degraba, femeile au preluat mare parte din traditionala responsabilitate a barbatilor si au invatat "din mers" cum "sa se imparta" intre familie si profesie, intre viata privata si cea publica; este o dovada palpabila ca femeia este cel mai bun "manager al familiei", dotat nu doar cu responsabilitate dictata de ratiune, dar si cu spirit de sacrificiu alimentat de sentimentul matern.
Va pot spune ca femeile care aleg intai calea profesiei aduc cu ele responsabilitatea intemeierii viitoarei familii. Eu am simtit ca trebuie sa abordez afacerile in care ma implic cu gandul la familia visata. Iar aceasta responsabilitate, transferata in planul afacerilor, nu a facut decat sa adauge plusvaloare activitatii mele. Si astfel, dupa ani de munca, simt ca ma apropii de momentul in care intrebarile legate de intemeierea unei familii nu imi mai produc acea stare de nesiguranta si neliniste din adolescenta ci, mai degraba, un confort sufletesc; am inceput sa il simt ca o rasplata ce urmeaza a incununa eforturile dedicate implinirii mele si pe plan personal, intr-o logica fireasca a evolutiei mele; si, pentru ca nu m-am indepartat prea mult - in timp - de anii de scoala, imi aminteste de ceea ce auzeam prin copilarie: daca-ti faci temele, te poti duce la joaca.
Mai mult chiar, capat din ce in ce mai mult sentimentul ca temelia asezata la baza viitoarei mele familii, prin responsabilitate asumata, nu ma va pune in situatia sa aleg intre familie si cariera. Ceea ce am trait, vazut si auzit mi-a intarit convingerea ca femeile au puterea de a se dedica in extenso; iar o dovada in plus in acest sens o reprezinta marturia unei tinere mame, femeie de afaceri – Elena BRATU –, pe care v-o prezint in cele ce urmeaza.

Experiente, experiente
"Fabulous Mums” incepuse sa prinda contur in gandurile mele de cand eram insarcinata (la inceputul anului 2012), intrucat eu am fost pe toata perioada sarcinii o persoana foarte activa profesional. Practic, singura zi in care nu am fost activa a fost imediat dupa nastere, cand, in salonul postoperatoriu fiind, nu mi s-a permis sa utilizez telefonul mobil. De altfel, ma consider norocoasa ca am avut o sarcina usoara, care mi-a permis sa imi continui activitatea ca si inainte. Pe masura ce burtica incepea sa creasca, sa devina vizibila, intalneam persoane care ma intrebau: "Cat vei sta acasa dupa nastere? Cand vei intra in concediul prenatal? Stai acasa un an sau doi?”.
La toate aceste intrebari raspunsul meu era mereu acelasi: "nu imi voi intrerupe activitatea profesionala, nu voi sta acasa un an, cu atat mai putin doi; perioada pe care o voi petrece acasa, totusi, daca va fi nevoie, va fi determinata strict de starea sanatatii mele si recomandarile medicilor. Totusi, chiar si in aceasta perioada voi avea laptop-ul, telefonul mobil si voi ramane in permanenta legatura cu mediul de lucru profesional”.
Ma simt datoare, acum, sa explic putin ce inseamna viata profesionala pentru mine. In acest moment pot spune ca sunt fericita pentru ca - spre deosebire de alte persoane care spun ca vin la "munca" - eu plec de acasa cu gandul ca astazi voi realiza multe din cele pe care mi le propun; imi place enorm ce fac si ma consider norocoasa pentru ca eu chiar ma regasesc in mediul in care lucrez acum.
Reprezint o companie de consultanta, cu specializare in domeniul proprietatilor. Eu si asociatul meu de nationalitate britanica - un om deosebit, cu valori extrem de bine definite, cu principii etice care pareau ca au disparut din lumea noastra si cu o experienta de peste 40 ani in domeniul imobiliar - vom incerca sa aducem valoare pietei de servicii din Romania, prin mentinerea principiilor de etica si echitate profesionala. L-am convins pe partenerul meu sa creada in potentialul Romaniei si acum dezvoltam impreuna aceasta firma, aici, pentru a incerca sa aducem valoare tarii noastre.
Compania noastra – Lane Advisors – ofera servicii de consultanta pentru proprietari, investitori, chiriasi, de la administrare cladiri (birouri si centre comerciale), project monitoring, project management pana la audituri contractuale (service charge, fit out etc.). Ceea ce noi aducem in piata din Romania este necesarul de care avem nevoie pentru a demonstra ca si aici se pot presta servicii de calitate, bazate pe o experienta indubitabila, corectitudine si profesionalism. Probabil ca aceste cuvinte sunt rostite de majoritatea companiilor (nu neaparat in domeniul nostru), insa stim cu totii ca, in realitate, lucrurile nu stau chiar asa. Am cunoscut clienti nemultumiti de firme mari, cu renume, in care au avut incredere si care au crezut ca vor aduce un plus de valoare investitiilor lor, insa nu a fost chiar asa. Ce se trece cu vederea este faptul ca in spatele unui renume de companie stau oamenii care presteaza serviciile, si, uneori, acei oameni dezamagesc.
Oamenii sunt cea mai importanta resursa a companiilor, ei trebuie sa fie in prim-planul oricarei atribuiri contractuale: au acei oameni suficienta experienta si, mai mult decat atat, au ei principiile morale de care eu, in calitate de client, am nevoie? As putea vorbi mult despre acest subiect, insa ma opresc aici, mentionand ca Lane va incerca sa schimbe perceptia companiilor romanesti si sa scoata din dictionarul romanesc expresia: "Lasa ca merge si asa!”
Revenind la Fabulous Mums (pe scurt, FabMums), proiectul se adreseaza mamicilor (sau viitoarelor mamici) care vor ca, odata cu venirea pe lume a unui copilas, sa continue cu o viata activa atat in cariera, cat si in viata propriei familii.
Vom organiza workshop-uri si training-uri in care FabMums vor gasi tips&tricks pentru o imbinare de succes a vietii profesionale cu statutul de mamica sau viitoare mamica; pentru ca proiectul nu se adreseaza neaparat femeilor insarcinate, ci si acelora care au o cariera / un business si isi vor dori - la un moment dat - un copilas, dar isi fac griji cu privire la posibilitatea de a ramane active profesional si dupa ce vor deveni mamici. Ne dorim ca fiecare FabMum sa poata spune: "da! sunt fericita ca sunt mamica si ca sunt activa profesional!... am reusit sa imbin viata profesionala cu cea personala!”.
Stadiul proiectului nostru este urmatorul: avem logo, avem identitate, planuim lansarea (care va avea loc in perioada septembrie-octombrie 2013), avem cateva potentiale parteneriate, insa nu le facem publice pana cand nu se vor concretiza.
Ca fondatoare a FabMums, am o echipa pe care ma bazez si sunt foarte mandra de oamenii cu care lucrez in cadrul acestui proiect. Toata echipa impartaseste principiile mele si suntem siguri ca vom reusi sa lansam un concept care - intr-un final – va conduce la crearea unui stil de viata.


Mult succes, Elena! Voi fi alaturi de tine si te voi sustine pentru a implementa acest proiect.
Niciodata nu am facut o impartire a timpului meu gandindu-ma cat ar trebui sa aloc vietii personale si cat celei profesionale. Mereu ma gandesc sa fac ceea ce-mi place pentru ca eu cred ca un om de succes este acela care face in fiecare zi ceea ce-i place.

Articol publicat in Business Woman Magazine - iulie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Asa cum am afirmat inca de la primul meu editorial, imi doresc – impreuna cu colegii mei de la Business Woman Magazine – sa identificam adevaratele valori ale acestei tari si sa le promovam. Nu capitalul financiar, nici materia prima din care fabricam produsele pe care apoi le valorificam, nici chiar utilajele si tehnologia de ultima ora achizitionate cu bani grei sau birourile luxoase nu reprezinta ADEVARATA VALOARE, valoarea care da valoare tuturor lucrurilor materiale: OMUL.
Cu totii realizam ca ne este greu, ca guvernele nu au guvernat bine tara, ca justitia inca are probleme, ca sunt promovate nonvalorile, dar si ca – poate cel mai grav lucru – prea putini dintre cei care constientizeaza aceste lucruri si fac ceva pentru a schimba situatia. Multi dintre noi au trecut testul la probele teoretice dar, din pacate, foarte putini au reusit sa performeze la probele practice. Ne lipseste exercitiul zilnic al implicarii in viata comunitatii si inca nu vrem sa acceptam ca fara munca si daruire nu putem avea un trai decent. Asteptam, parca, un miracol care sa ne salveze, dar miracole nu exista; exista doar stiinta si vointa, concretizate in actiune. De aceea singura noastra sansa de a ajunge unde cu totii visam este sa actionam: sa gasim oamenii valorosi ai acestei tari, sa-i promovam, sa-i respectam pentru calitatile, stiinta si ambitia lor si sa-i sprijinim in a genera prosperitate in jurul lor.
Dupa cum ne arata evenimentele istorice, in prea putine perioade soarta acestei tari a fost lasata pe mana unor oameni valorosi; de regula, acestia plecau din tara, mergand acolo unde li se recunosteau meritele personale si li se rasplateau efortul depus si valoarea a ceea ce produceau. Oare nu este ilustrativ pentru paguboa sa practica ce a spus cu amaraciune Brancusi – deranjat de galceava politica intre doua partide politice – la inaltarea Coloanei Infinitului?... V-am lasat prosti cand am plecat si am revenit ca sa va gasesc si mai prosti!
De ce sa lasam valorile noastre sa plece, de ce nu le punem la dispozitie instrumentele de care au nevoie pentru a performa aici, in tara noastra?! De ce sa aducem in prim-plan doar un grup restrans de oameni, aceiasi, promovati zilnic atat in plan politic cat si economic? Din punctul meu de vedere, cel putin in plan economic, un manager de micro-intreprindere care obtine o crestere economica in compania sa este mai valoros decat un manager de multinationala; primul reuseste sa reziste si chiar sa performeze in conditiile economice actuale avand la dispozitie resurse si instrumente mai putine.
Constructia sustenabila a valorii inseamna astazi sa pregatim terenul si aruncarea semintelor ce vor rodi. Trairea prezentului in liniste este o iluzie in lipsa orientarii catre un obiectiv sustenabil. De prea multe ori am realizat lucruri pe termen scurt, de fapt avem o vocatie vicioasa de a reincepe in permanenta fara a urmari si finaliza.
Impreuna cu echipa Business Woman Magazine am decis sa cautam adevarata bogatie a acestei tari: oamenii valorosi. Vom cerceta pe intreg cuprinsul tarii si in toate domeniile de activitate, vom analiza pe cei care au realizat lucruri remarcabile dupa criterii de performanta stabilite de specialisti in domeniu. Cei desemnati drept lideri de succes si propusi de catre Comitetul de Nominalizari pentru faza finala vor fi premiati si promovati, atat la nivel national, cat si international.
Obiectivul principal al acestui proiect il constituie descoperirea si popularizarea liderilor de succes in diferite domenii, dar si promovarea potentialilor lideri aflati la inceput de drum al afirmarii lor; este un proiect care isi propune sa stabileasca noi repere de performanta, tocmai pentru ca le leaga – in primul rand – de moralitate si caracter; fara a ridica stacheta la standarde competitive, comunitatile romanesti nu vor ajunge niciodata la nivelul societatilor spre care se uita cu admiratie.
La sfarsitul acestui an vom organiza faza finala a acestui proiect, prin care liderii de succes din Romania, descoperiti, monitorizati si evaluati de catre specialistii nationali si internationali, vor fi promovati si premiati in cadrul Galei Liderii Business Woman.
Dar acesta este doar un inceput, caci noi nu credem ca este suficient si, in consecinta, nu ne oprim aici. Proiectul este unul deosebit de ambitios si se va extinde in anii urmatori printr-o abordare complexa, unica in Romania si, probabil, in lume. El va fi lansat cu ocazia Galei (fiind, de fapt, si marea surpriza a acelei seri) si va avea drept scop pregatirea comunitatilor ca mediu propice – sanatos fizic, mental si moral – pentru aparitia unor potentiali lideri pe care sa-i pregatim chiar dinainte de a se naste; cultivarea timpurie a calitatilor fizice si psihice, dublate de caracter si moralitate, la care se adauga o instruire profesionala care sa-i doteze cu deprinderi si abilitati competitive reprezinta o viziune in spiritul educatiei clasic-umaniste a antichitatii imbinata cu invatatura crestina.
Deci, in loc sa ne lasam la voia intamplarii, limitandu-ne la descoperirea unor valori aparute prin sansa naturii, vom interveni activ pentru maximizarea acestei sanse, prin actiuni concrete, pe termen lung. Doar o astfel de fundatie vizionara a educarii fiintelor umane, completata si finalizata printr-o dezvoltare personala ca buni cetateni, va asigura generatiile viitoare de lideri de care Romania are atata nevoie.
Mai multe detalii despre acest eveniment gasiti pe site-ul www.businesswoman.ro, precum si in editiile viitoare ale revistei.
Avem oameni valorosi si cu totii constientizam acest lucru; de aceea va propun sa-i descoperim si sa-i convingem sa lupte impreuna cu noi pentru bunastarea tarii noastre. Se spune ca cel mai important in viata este sa gasesti acel echilibru care sa-ti permita sa nu trezesti nici mila si nici invidia celor din jurul tau. Haideti sa nu mai trezim mila tarilor dezvoltate si nici invidia lor pentru valorile si bogatia acestei tari, croindu-ne propriul drum in baza unei strategii proprii, realizabile, elaborata si pusa in practica cu si de catre OAMENI VALOROSI.

Articol publicat in Business Woman Magazine - iunie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





M-am reintors de Paste la Targu-Jiu, orasul meu natal, si am revazut frumusetile fara egal de pe malul Jiului. Am revazut – cu alti ochi, poate datorita ultimelor evenimente politice si economice – un loc special pentru mine, Sfanta Manastire Tismana. Acest lacas de cult, unic in lume prin frumusetea locului si a asezarii, a fost locul de zbucium si de creatie al marilor poeti Cosbuc, Toparceanu, Vlahuta. De data asta mi-a atras atentia cimitirul manastirii, un loc incredibil, de neimaginat, un loc de rascruce al linistii finale si al dorintei de impacare cu tine insuti. Am incercat imediat sa fac o paralela intre mormintele maicutelor, de o simplitate si o frumusete tulburatoare, si cavourile din beton ale celor care doresc sa-si exprime trufia omeneasca chiar si dupa moarte. Cu aceasta imagine in minte mi-am reamintit fulgerator ca toate realizarile acestui popor au fost obtinute cu sprijinul Naturii si chiar si acum, cand suntem intr-o criza economica parca fara sfarsit, se pare ca tot ea, Natura, este singura care ne poate ajuta din nou. Tot ceea ce trebuie sa facem este s-o lasam sa se exprime. Ea nu ne va cere nimic in schimb decat sa ne comportam bland, sa nu ne indreptam impotriva Ei cu violenta iresponsabila. Dar, din pacate, liderii politici, financiari si economici de astazi secatuiesc fara mila resurse ce nu se vor mai regenera niciodata.
Facem parte din Natura, suntem un produs si o componenta a ei si viata noastra depinde de existenta acestei diversitati biologice, de la aerul pe care il respiram si hrana pe care o consumam pana la starea de bine indusa de o simpla plimbare in natura.
Anii de aur ai petrolului si gazului se apropie de sfarsit. Agresiunea asupra factorilor naturali, despaduririle, reducerea si epuizarea resurselor au dus la destabilizarea naturii si poluarea insusi a mediului de viata in care ne-am nascut. Noi toti, intreaga specie umana, la fel ca si corpul nostru, depindem de sanatatea fragila a naturii in orice moment al vietii noastre. Natura nu este un depozit gratuit din care se pot sustrage bunuri la nesfarsit. Urmasii nostri ne vor judeca aspru nu numai pentru ce am facut gresit ci si pentru ceea ce nu am facut.
In ultimul deceniu energia verde a devenit o sursa importanta de electricitate in multe tari si a fost tehnologia cu cea mai rapida crestere din lume. Ritmul de crestere cel mai mare a fost in Europa, urmata indeaproape de China, SUA si Australia.
In cadrul Uniunii Europene, Romania si-a stabilit cu fermitate pozitia sa internationala ca o tara constienta de alternativa ecologica a productiei de energie si in acelasi timp, tocmai de aceea, ca o tara atractiva pentru investitori. Corporatii internationale importante au investit deja sume masive in producerea de energie utilizand sursele regenerabile. Urmarea a fost scaderea pretului energiei pe piata OPCOM cu peste 20% in lunile cu vant favorabil. Potentialul eolian al Romaniei a fost recunoscut de specialistii in domeniu, tara noastra fiind clasata pe locul al zecelea in lume in raportul Ernst&Young privind indicii energiei eoliene pe tari.
Romania, datorita bogatiei de resurse regenerabile, are in acest fel sanse sa genereze energie ecologica cu emisii reduse, aproape de zero, cu o securitate energetica mai mare, tinzand in urmatorii ani la autonomie energetica totala.
Cine vorbeste astazi de importanta energiilor alternative, despre oportunitatea dezvoltarii acestora si despre cat de valoroase sunt provoaca cel putin stupoare. Nimeni nu se mai indoieste de caracterul de urgenta al protejarii mediului planetar si de nevoia disperata de a gasi solutii pentru salvarea planetei, pentru oprirea incalzirii globale pana nu este prea tarziu.
Amenintarile la adresa naturii sunt mai acute decat cele economice si chiar sociale, iar pierderile cauzate de actuala criza economica sunt cu siguranta mai mici decat potentialul dezastru planetar care ar putea fi generat de pericolul incalzirii globale. In aceste conditii un sir de declaratii iresponsabile si lipsite de documentare, facute de la inaltimea unei pozitii guvernamentale, a uluit mediul de afaceri, a inhibat finantarile si a ingrijorat sau chiar alungat investitorii, reusind sa opreasca singurul sector care mergea, singurul domeniu in care Romania era in randul tarilor avansate din Europa si din lume. Este inadmisibil, ca membru al Guvernului, sa te lasi pacalit de tanguielile celor care urasc energia regenerabila, de ipocrizia celor care au interes sa tina in viata un sector minier in care carbunele este 50% pamant steril, ori a celor care au interese sa creasca pretul energiei.
In timp ce sursele regenerabile de energie devin din ce in ce mai populare in intreaga lume, la noi se produce degringolada de la nivelul Guvernului, de acolo de unde am asteptat stimularea economica, managementul performat al companiei numita Romania, inlaturarea piedicilor din calea celor care vor sa investeasca si sa creeze prosperitate in jurul lor.
Piata energiei verzi creeaza locuri de munca nu numai in domeniul construirii parcurilor ori al serviciilor de exploatare si mentenanta. Din ce in ce mai multe companii au lansat programe de cercetare, de dezvoltare, de intarire a retelelor de transport si de distributie prin investitii din resurse proprii.
In toate tarile lumii oamenii au cautat alternative pentru continuarea productiei de energie fara emisie de carbon si au investit sume enorme in cercetare si productie pentru ca viitorul se prezinta clar in favoarea surselor regenerabile. La noi a aparut la nivel guvernamental o gandire de "protectie sociala" populista de tip campanie electorala. Intr-o inimaginabila criza de ipocrizie a grijii fata de cetatean, s-a aratat cu degetul costul suplimentar cu certificatele verzi din factura consumatorului privat, unde apare o crestere de circa 5% pentru energia verde. In acest fel energia verde a fost pusa la zid; iata de ce o ducem greu in Romania, iata de ce nu avem bani, iata de ce traim prost. Este pentru prima data cand in factura de energie se pune vizibilitate pe o componenta de cost real, facand-o transparenta. Daca consumatorul roman ar cere explicatii din ce se compune restul de 95% din pretul energiei, oare cate procente reprezinta incompetenta si lenea functionarilor, cat la suta reprezinta furtul? De ce nu apare in factura, la fel de transparent, cat din restul de 95% sunt costuri obiective si oneste si cat reprezinta manevrele si clientela politica?
In incheierea editorialului meu as vrea sa va reamintesc ce a spus Kofi Annan, Secretar General ONU in anul 2002: Pamantul nu l-am mostenit de la parintii nostri, ci l-am imprumutat de la copii nostri. Si avem datoria sacra sa-l dam inapoi asa cum l-am primit. Cred ca fiecare dintre noi si mai ales cei responsabili de soarta acestei tari ar trebui sa-si aminteasca zilnic aceste cuvinte si sa lupte pentru salvarea Naturii. Doar Ea ne-a ajutat de-a lungul istoriei sa depasim momentele grele, doar Ea a fost sursa de inspiratie pentru creatiile marilor nostri artisti, doar Ea ne poate salva si de data asta, ne poate ajuta sa iesim din criza economica in care suntem de cativa ani. Trebuie doar s-o lasam sa ne ajute din nou.

Articol publicat in Business Woman Magazine - mai 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.





Romania are un potential real de crestere economica, iar fondurile nerambursabile creeaza premisele unei dezvoltari importante a industriei romanesti. Cresterea productiei necesita insa si asigurarea pietelor de desfacere, restranse in ultimul timp in special la zona euro. Si, din pacate, zona euro nu pare sa iasa prea repede din criza, pentru acest an fiind asteptata o contractie de 0,2%, conform versiunii preliminare a ultimului raport FMI. In schimb, a inceput sa se accelereze cresterea economiilor emergente mici. In aceste conditii, Romania nu poate sa-si permita sa ramana dependenta doar de piata europeana. Este necesar sa-si recastige vechile piete de desfacere. Si, in acest sens, o atentie speciala merita sa fie acordata Orientului Mijlociu, o zona cu importante resurse.
Timp de decenii Romania a reusit sa construiasca relatii excelente, atat cu Israelul, cat si cu tarile arabe si cu Turcia, realizand schimburi economice importante in zona. Multi dintre actualii oameni politici sau de afaceri din aceste tari au studiat in Romania si vorbesc romaneste. Multi sunt inca legati de spatiul romanesc. Sunt premise importante pentru a construi aici relatiile economice capabile sa ne asigure o piata de desfacere in continua crestere, menita sa compenseze pe de o parte reducerile volumului de export ce provin din contractia economiei zonei euro, iar pe de alta parte sa permita si o crestere reala a productiei romanesti. Este adevarat ca balanta de plati externe a Romaniei a inregistrat in ultimii ani o evolutie pozitiva, insa din pacate nu datorita cresterii exporturilor, ci a scaderii importurilor. Iar acum este timpul sa reusim sa asiguram si cresterea reala a exporturilor. Este singura forma prin care putem asigura o dezvoltare sustenabila a tarii.
Ne-am obisnuit, din pacate, sa privim Orientul Mijlociu mai mult din perspectiva starilor de tensiune din zona sau ca o destinatie turistica. In acest sens, Dubai, unul dintre cele sapte emirate care formeaza Emiratele Arabe Unite este astazi o destinatie turistica de exceptie. Cu un hotel impresionant de sapte stele, cu nenumarate recorduri mondiale, precum cel mai mare mall sau cea mai mare insula artificiala, Dubai actioneaza ca un adevarat magnet pentru turistii din intreaga lume, inclusiv pentru noi. Dar aceste proiecte de exceptie formeaza doar varful aisbergului, partea socanta, cu o incontestabila forta de seductie a unei economii dinamice, cu un volum imens de investitii. Ori dinamica acestei regiuni face tocmai ca ea sa necesite cele mai variate bunuri pe care trebuie sa le importe. Este o piata imensa pe care trebuie sa reintram si noi! Si, fara indoiala, avem suficiente atuuri pentru a reusi! In acest context, consider ca este nu numai oportun, ci chiar necesar ca in perioada urmatoare sa adaug activitatii mele de consultanta pentru dezvoltarea proiectelor de atragere a fondurilor nerambursabile, pe care am dezvoltat-o incepand din 2007, si consultanta pentru abordarea acestei imense piete de desfacere pe care o ofera Orientul Mijlociu. (Foto: Stock.XCHNG)





Miercuri, 17 Aprilie 2013 16:51

O companie numita ROMANIA

As dori sa vorbim astazi nu despre orice fel de companie, ci despre o "companie" care, prin valoarea activelor ei – nu doar materiale, dar si afective – intruchipeaza pentru noi caminul si linistea, averea si binele familiei noastre. Privita prin prisma viziunii mele economice, o astfel de companie este reprezentata de insasi tara in care traim, Romania. Dintr-o astfel de perspectiva, este o companie pe care ar trebui sa o percepem ca fiind a tuturor; dar din pacate, in prezent ea se comporta ca fiind a nimanui.

De fapt, Romania este un proiect, poate imperfect, inca ineficient, dar in care fiecare dintre noi joaca un rol nevazut. Fie ca vrem sau nu, suntem parte a acestui mecanism in care, desi datoria morala ca membri ai diferitelor comunitati nu ne stimuleaza suficient, ar trebui cel putin sa reactionam in virtutea spiritului de conservare; acesta ne spune la fiecare pas – de cand ne nastem – ca tot ce facem gresit se intoarce impotriva noastra, ne pagubeste si ne transforma viata intr-un calvar.
Din perspectiva economica, vad aceasta companie numita Romania ca un grup de 19 milioane de companii individuale legate intre ele, fiecare cu propriul ei manager; acesta elaboreaza un proces pe care si-l propune a-l parcurge in dezvoltarea companiei pe care o conduce. In esenta, mecanismul prin care o companie evolueaza rezida tocmai intr-un astfel de PROCES.
Extrapoland deci mecanismele celor 19 milioane de companii la nivelul "companiei mama", putem spune ca este nevoie si la nivel national de niste PROCESE pentru a face aceasta tara prospera. Mergand mai departe, este evident ca starea natiunii depinde de modul in care sunt elaborate si gestionate aceste procese. Desi locul si spatiul dedicate acestui articol nu-mi permit sa dezvolt un subiect atat de complex si de complicat, as vrea sa analizam totusi – cat se poate de succint, doar in esenta lor – procesele care ar trebui, din punctul meu de vedere, implementate la nivel de stat pentru a face prospera aceasta tara.
Pentru aceasta, continuand in logica paralelei lansate in deschiderea editorialului meu, sa facem impreuna un exercitiu de imaginatie: presupunem ca avem in proprietate o companie cu multe active si resurse, pe care trebuie s-o facem sa genereze prosperitate in jurul ei; si, bineinteles, am incepe cu primul pas… Care ar fi acesta?
Economiile dezvoltate, care au ajuns acolo pe baza unei experiente de generatii, au aflat pe propria piele ca prosperitatea nu exista in absenta competentei manageriale si operationale.
Ce am vazut noi in "Compania Romania" de-a lungul a douazeci si trei de ani de functionare? O conducere reprezentata de catre o clasa politica niciodata preocupata de managementul/administrarea acestei tari; mai intai din nestiinta si lacomie, iar mai apoi din teama de a nu fi "detronata" de cei cu adevarat merituosi. Oricum, indiferent de domeniul in care activeaza, toti cei interesati de bunul mers al natiei au realizat astazi ca factorul hotarator este MANAGEMENTUL; problema insa este cat va mai dura pana cand isi vor uni vocile in a spune, sus si tare, ca nu mai putem merge mai departe fara o conducere competenta si responsabila.
Cand doua trupe se infrunta, victoria nu este obtinuta de cea in care fiecare soldat are cea mai buna pregatire, ci de aceea care are cei mai buni comandanti. Un faimos strateg spunea Nu ma tem de o armata de lei condusa de un catel, ci de o armata de catei condusa de un leu! Toti insa se intreaba: Unde gasim acesti comandanti? Ce calitati trebuie sa aiba? Cine isi asuma responsabilitatea "numirii lor"?...
Eu una sunt optimista: luand in calcul ca suntem 19 milioane de "lucratori" in aceasta companie – fara a-i pune la socoteala si pe romanii din afara granitelor tarii – am convingerea ca-i vom gasi.
Deci, problema nu o reprezinta lipsa resurselor umane, si nici formarea lor, ci modalitatea de evaluare a acestora; mai precis, cum facem aceasta selectie? Raspunsul unei logici de bun-simt este: accederea in functiile decizionale sa se faca pe baza de merit personal dublat de competenta si nu ca pana in prezent, pe baza de servilism si obedienta.
Desigur, usor de spus, dar greu de facut intr-o tara in care se minte si se manipuleaza atat de mult, intr-o tara in care gruparile politice reprezinta paravanul grupurilor de interes; pentru ca doctrinele si ideologiile au fost inventate pentru a ascunde adevaratele interese in ceata cuvintelor "ce din coada o sa sune"; ele au reprezentat momentul de apogeu al drumului parcurs de cuvant in pervertirea sa de la ratiunea pentru care a fost inventat (comunicarea gandurilor si a sentimentelor) pana la ascunderea adevaratelor intentii. Astfel se explica usurinta cu care sunt manipulati oamenii cinstiti, catalogati – in dispretul celor care le insala an de an asteptarile si sperantele – drept "prosti"; pentru ca acesti concetateni ai nostri, care de fapt tin in spate "Compania Romania", inca mai conduc sunt "oameni de cuvant".
Nu este de mirare, deci, ca masina Parlamentului greseste drumul pe care ar trebui sa poarte destinul unui popor fara nici cea mai mica parere de rau. Degradarea "Companiei Romania" din ultimii ani este profunda, interesul national se confunda adesea cu interesul politicienilor si al uneltelor acestora, functionarii de stat; imaginea institutiilor politice si administrative este la pamant. Nu meritele, ci inventivitatea infractionala a ajuns cel mai important criteriu de promovare a oamenilor alesi sa implementeze politici confuze si incerte; administratiile statului sunt pline de nepriceputi, de oameni fara coloana vertebrala si fara orizont. In acest fel, cu acele entitati administrate de manageri manati de alte interese decat cele ale propriilor companii, Romania poate merge direct catre faliment, cum se intampla in orice economie de piata.
Iata de ce am considerat necesar sa ma alatur – iar prin prezentul articol sa va solicit si pe voi sa o faceti – celor care afirma tot mai puternic ca soarta "Companiei Romania" trebuie pusa in mana unor oameni de caracter si priceputi. Avem nevoie de manageri, eventual tineri scoliti in institutii si organizatii cu reputatie recunoscuta pe plan intern si international; atentie, insa, nu inconjurati de intrigantii politici, gata in orice secunda sa-i manipuleze si, in cazul in care nu sunt de acord cu practicile lor de pana acum, sa-i denigreze si sa-i discrediteze in fata opiniei publice. Desigur, privind nivelul actual si comparandu-l cu cel la care ar trebui sa ajungem, incercarea ar putea parea descurajanta; dar iesirea din haos si mizerie presupune eforturi si chiar sacrificii, nu doar bune intentii.
Exista multi care critica ceea ce se intampla la noi, dar nimeni dintre cei care se perinda la conducere nu vine cu o strategie, cu o viziune pe termen lung care sa genereze ulterior actiunile zilnice, aducatoare de prosperitate – o strategie cinstita, realizabila, in care autorii ei sa-si puna intrebarea: Unde duc tara? Ce vrem sa facem din Romania?
In limitele proiectului nostru, ne-am asumat sa gasim tineri cu ADN de antreprenor, potentiali lideri de succes pe care sa-i ajutam sa se dezvolte. Se pare ca deja am gasit unul: este vorba despre Alexandru Olanescu – student anul III la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii "Nicolae Titulescu" din Bucuresti, pe care va invit sa-l cunoasteti in paginile revistei noastre la rubrica Economy&Politics.

Articol publicat in Business Woman Magazine - aprilie 2013.
Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.




Joi, 11 Aprilie 2013 16:24

Un dialog despre noi proiecte

Am avut placerea sa port o discutie interesanta cu domnul Alexandru Raducanu, intr-un moment pe care eu il consider deosebit de important. Pentru ca eu cred ca acum este momentul pentru o noua abordare de business. Dupa ce am deschis in 2004 o prima firma, Lara Business Consulting, in 2007 am avut intuitia de a folosi oportunitatea acelui moment, extinzandu-mi activitatea pe piata consultantei in dezvoltarea de proiecte utilizand fondurile europene nerambursabile, ajungand pe locul doi in topul firmelor romanesti de profil. Dar, poate, mai important a fost faptul ca, avand ocazia sa cunosc extrem de multi manageri si firme de succes din cele mai diferite domenii, am reusit in anii urmatori sa-mi diversific afacerile, caci astazi eu cred ca, intr-o piata saturata si intr-o perioada de criza, este esential sa construiesti o structura de afaceri inteligent diversificata, astfel incat, chiar daca un segment de piata intra in declin, per ansamblu tu sa poti fi tot timpul in crestere.
Asa cum am mai spus-o, eu cred ca m-am nascut cu darul de a genera in jurul meu prosperitate. Eu cred ca aceasta este menirea unui om de afaceri. Iar, astazi, pentru a asigura o adevarata prosperitate business-ului romanesc, cred ca este momentul sa ne diversificam pietele. De aceea, vreau sa ofer clientilor mei, pe langa posibilitatea de a accesa fonduri europene, si pe aceea, cel putin la fel de importanta, de a beneficia de materiile prime ieftine din Africa si de a-si putea extinde piata de desfacere in Orientul Mijlociu. Este un proiect extrem de ambitios si de dificil, pe care sunt insa convinsa ca voi reusi sa-l transform intr-un nou succes.
In acelasi timp, sunt convinsa ca, pentru un om de business, si mai ales pentru o femeie de business, timpul este cel mai mare dusman. De aceea, avem nevoie de informatie. O informatie clara si bine structurata. Este motivul din care, in calitate de director editorial, m-am alaturat revistei Business Woman si, in aceasta calitate, mai am o surpriza pentru sfarsitul acestui an - Gala Premiilor Business Woman.
In vederea organizarii acestei Gale a Premilor Business Woman, care sunt convinsa ca va deveni un eveniment de referinta, vom merge in toata tara sa identificam femeile de succes, cu criterii de evaluare pe care le vom face publice. Cred ca acestea reprezinta adevarata valoare a acestei tari. Pentru a iesi din criza trebuie sa ne cunoastem adevaratii antreprenori de succes. Din randul lor se pot naste viitorii conducatori politici si economici ai Romaniei. Sunt convinsa ca-i avem, trebuie doar sa-i gasim. Si sunt multi, nu doar cei cativa prezenti pe acum pe canalele media.
Dim lights




Pagina 4 din 6
Te afli aici: Opiniile mele